담수강변의 아트액티비스트 마거릿을 애도함
담수강변의 아트액티비스트 마거릿을 애도함
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[평화예술칼럼 Peace Art Column] (66) 우다퀀
제주도는 평화의 섬입니다. 항쟁과 학살의 역사를 가지고 있기에 평화를 염원하는 마음은 더욱 간절할 수 밖에 없습니다. 제주4.3이 그렇듯이 비극적 전쟁을 겪은 오키나와, 2.28 이래 40년간 독재체제를 겪어온 타이완도, 우산혁명으로 알려진 홍콩도 예술을 통해 평화를 갈구하는 ‘평화예술’이 역사와 함께 현실 속에 자리 잡고 있습니다. 이들 네 지역 예술가들이 연대해 평화예술운동을 벌이고 있습니다. 이들의 평화예술운동에 대한 창작과 비평, 이론과 실천의 공진화(共進化)도 매우 중요합니다. 독립언론 [제주의소리]가 네 나라 예술가들의 활동을 ‘평화예술칼럼(Peace Art Column)’을 통해 매주 소개합니다. 필자 국적에 따른 언어가 제각각 달라 영어 일어 중국어 번역 원고도 함께 게재합니다. [편집자 글]

대만의 미술신에서 담수강변에 위치한 죽위공작실(竹圍工作室)과 마거릿 샤오(샤오레이훙, 蕭麗虹)는 항상 불가분의 명칭으로 회자되어 왔다. 담수강이 자라는 석양처럼 저녁놀들이 서로를 비추고 있다. 지난달 타이페이 문화상의 올해 수상자로 마거릿 샤오가 발표됐으나 수상을 앞둔 8월 30일 병 때문에 싱가포르에서 별세한 사실이 알려졌다. 향년 75세. 모든 것이 갑작스럽고, 안타깝고, 슬프다. 대만과 아시아에서 ‘미세스 마거릿 샤오’로 불린 그녀는 나눔을 마다하지 않고, 매사를 긍정적으로 보았으며, 항상 자신보다 남을 배려하는 선배였다. 

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
사인회에서의 마거릿 샤오사진. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

마거릿 샤오의 도움을 받은 아티스트는 수두룩하다. 영국령 홍콩에서 태어나 나중에 대만으로 이주한 그가 대만 땅을 사랑하기 위해 대만 예술환경의 발전을 계속 정력적으로 지원하리라고 누가 상상했겠는가.1995년 마거릿 샤오가 천청슌(陳正勳), 판찬민타오(范姜明道) 등 크리에이터들과 담수강변에서 도예공방을 열어 사용하기 시작한 곳이 죽위공작실이다. 대문 오른쪽 칸막이나 기둥 없는 80평 공간을 전시용으로, 100평 공간을 공방으로 꾸몄다. 동시에 많은 크리에이터와 영역 횡단적 아티스트에게 활동 거점을 제공하고 대안 공간적 전시도 시작되었다. 이 해에는 또 '원더링 아트 뮤지엄'전이 시작되었는데, 이는 죽위공작실 초기의 대표적인 전람회 시리즈가 되었다. 

2000년 이후 스튜디오 운영이 서서히 진행되자 마거릿 샤오는 뒤편에 있던 12개의 양계장을 옮겨 총면적 2645㎡의 민영 아트빌리지를 만들었다. 공방 2기를 더욱 알차게 만들기 위해 공연 사이트로 리노베이션 한 것이다. 이후 신성극장도 이 땅에 자리를 잡고 죽위공작실과의 공생관계를 오랜 기간에 걸쳐 발전시켰다. 죽위공작실은 대안공간을 기획·운영하여 대만의 사설 아트 빌리지 개척자가 되었다. 

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
2017년 대만예술촌 연례대회 사진 사진. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

죽위공작실은 전시나 작업공간 제공에 더해 촹푸(莊普), 마이클 린(林明弘), 왕원친(王文志), 루페이린(陸培麟), 왕더유(王德瑜), 리우시퉁(劉時棟), 야오루이중(姚瑞中) 등 많은 대만 작가들이 이곳에서 작업을 발표했으며, 아티스트 레이전스를 국제교류를 촉진했다. 정부에서 포괄적인 문화정책을 펴기 전부터 죽위공작실은 예술을 도입하여 쓰이지 않는 공간을 재활용하는 일을 강력히 추진하였다. 마거릿 샤오는 대만시각예술협회(AVAT)와 예술문화환경재건협회를 여러 아티스트와 함께 설립했다. 2000년 샤오는 라이춘춘(LAI Chun-Chun)을 비롯한 많은 여성 작가들과 공동으로 ‘대만여성예술협회’를 설립하였고, 대만 최초로 여성 작가들에 초점을 맞추고 예술 산업에서 여성 작가들의 진흥과 지원을 목적으로 하는 비영리 단체가 되었다.

1980년대 후반 타이베이에 모던아트스튜디오, 아파트먼트 No.2, IT 파크 등의 대안 공간이 설립될 무렵 대만의 동시대미술은 아직 발전 중이었고 사회적으로도 혼돈 속에 있었다. 마거릿 샤오는 오랜 기간에 걸쳐 예술계의 역량을 결집하고 정부 각 성과의 소통과 조정을 도모하면서 화산 1914 문화창의범업지구나 보장암국제예술촌의 지속적인 운영을 적극 추진했다. 그는 시각예술과 예술사회의 창조를 촉진한다는 초심을 잃지 않고 대만의 예술 생태와 공공문제에 전념했다. 이 과정에서 그는 모든 싸움에 관여하고 싸우는 사람들에게 힘을 실어주며 대만의 예술환경을 대변해 왔다.

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
죽위공작실 마당에 자리잡은 설치미술사진. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

그녀의 죽위공작실은 국제적·문화적인 창조산업을 의식적으로 실시하고, 한편으로 아트 빌리지(Art Bilage), 유휴화(遊休化)공간의 재활용, 창조산업, 도시문화 및 기타 토픽과 관련된 제안적 포럼을 개최하여 리서치 및 계몽에 힘썼다. 동시에 국제적인 동향 및 대응과 관련, 대만의 문화정책 동향을 검증하기도 했다. 죽위공작실은 대만의 지역문화와 창조산업을 세계로 넓힌다는 생각에 따라 예술가의 양성 및 자질 향상 육성을 주요 계획으로 하여 작가들을 지지하고 문화인의 수준을 높이기 위한 크리에이티브 아트 디벨로프먼트 네트워크를 설립하였다. 그는 또 대만의 문화적 특성이 충분한 자유도와 두께가 있어 다른 아시아 국가들보다 깊은 가치를 지닌다고 생각한다. 또한 생활 속 모든 것이 대만의 발전 가능한 특징임을 언급하며 지역의 활력에서 문화적 자신감을 키우기를 기대했다.

담수강변의 아트액티비스트들

마거릿 샤오는 오랫동안 환경예술과 도시문제에 주목해 왔다. 아티스트 말리 우(吳瑪悧)와 공동으로 개최한 쉬메이컹 크릭환경예술행동은 대만의 ‘예술개입사회’에 새로운 장을 기록했을 뿐 아니라 제11회 타이쉰예술상을 받았다. 마거릿 샤오는 일생 동안 큰 뜻을 품고 강한 정신적 부름이 많은 불가능한 일을 추진했다. 타이완의 예술과 문학 발전에 관한 중요한 정보는 죽위공작실의 아카이브에 실려 있다. 지난 25년 동안 수많은 작가들과 큐레이터들이 죽위공작실에서 머물렀다. 그 가지나 잎은 동해안, 대만 남부, 멀리 한국, 일본, 동남아시아에까지 퍼져 있어 죽위공작실 패밀리의 그늘을 이루고 있다.

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
봄철의 만발한 벚꽃과 죽위공작실. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

마거릿 샤오는 유기농예술운동가다. 예술과 문화 분야를 걸으면서 정책이 적절한지 정력적으로 감독한다. ‘사회에서 예술의 행동적 힘에는 심신 쾌락의 기능 이상의 것이 절대로 있다. 사회에 참가해, 능동적인 태도로 환경 정비를 도모하는 것이 중요하다’라고 항상 누구에게도 고무된다. 이러한 감성과 행동력이 있었기에 25년 동안에 죽위공작실은 다양한 역할과 기능을 담당하면서 각 단계에서 전용 장소를 찾을 수 있었던 것이다. 그녀는 로컬에서 인터내셔널로 대만과 세계 예술단체들의 직접 접촉을 도우며 대만 예술과 문화의 중요한 계발자가 된 것이다.

# 우다퀀(吳達坤, WU Darkeun)

타이페이국립미술대학을 졸업한 후 타이페이예술대학 '관두미술관' 큐레이터, 대안공간 'VT ARTSALON' 디렉터, '타이페이국제예술촌' 디렉터 등을 역임했습니다. 현재 타이페이 소재 복합문화공간 'C-LAB(Taiwan Contemporary Culture Lab)' 수석큐레이터로 일하고 있습니다.


淡水河畔的藝術行動者,悼念Margaret
吳達坤

在臺灣的藝術地景之上,位於淡水河流經的竹圍工作室與蕭麗虹的名字向來被劃上等號,有著不可抹滅的非替代性。如同淡水河孕育出台的淡江夕照,餘暉相映。

上個月甫公布的「台北文化獎」,宣布蕭麗虹為今年獲獎者,還來不及領獎卻於8月30日傳出蕭老師因病過世於新加坡消息,享壽75歲。一切來得突然, 令人惋惜哀痛。 在台灣與亞洲,人稱蕭老師(Margaret)的蕭麗虹是一位樂於提攜後進,積極正向看待事物,對他人永遠比自己善良的長者,受過蕭麗虹幫助的藝術家不勝其數。難以想像一位嫁入台灣這土地的香港媳婦,基於對這塊土地的熱愛,從不間斷的大力支持台灣藝術環境發展。

1995年,蕭麗虹在淡水河河畔與陳政勳、范姜明道等創作者以這裡做為陶藝工作室,將大門右側一棟無隔間、無柱子的80坪空間做為展覽之用,100坪的廣闊區域則做為工作室。同時,也開始了「替代空間」性質的展演,提供許多創作者與跨領域藝術家作為工作基地。也正是這一年,「游移美術館」開始展出,成為竹圍工作室初期極有代表性的系列展覽,2000年後隨著工作室營運逐漸上軌道,蕭麗虹將後方12柱的養雞場也翻修成展演場地,為工作室第二階段投入更多資源,佔地共2,645平方公尺。爾後,身聲劇場也在此地落腳,與竹圍工作室展開長達多年的共生關係。「竹圍工作室」致力於替代空間的營運規劃,開創成臺灣私人創辦藝術村的先驅。「竹圍工作室」提供展演空間及工作空間之外,多位台灣藝術家如莊普、林明弘、王文志、陸培麟、王德瑜、劉時棟、姚瑞中等人都曾在此發表作品,並透過藝術家進駐、推動國際交流。在政府尚未發展完整的文化政策時,竹圍工作室即大力提倡藝術進駐與閒置空間再利用,蕭麗虹並與多位藝術家共同創辦「視覺藝術聯盟」、「藝術文化環境改造協會」。 2000 年蕭麗虹與賴純純等多位女性藝術家,共同成立「台灣女性藝術協會」,成為台灣第一個以關注女性藝術家、推動及協助女性在藝術產業中發展的非營利組織。

1980年代末,隨著現代藝術工作室、二號公寓、伊通公園等替代空間相繼在臺北成立,台灣的當代藝術仍處於萌芽與社會激盪氛圍。蕭麗虹試著集結藝術界的力量,與政府部門溝通協調,並積極鼓吹華山藝文特區的永續經營。她從來不忘推動創作視覺藝術向社會提問的初衷,投入台灣藝術生態與公共事務。協助華山、寶藏巖的場地抗爭保留,成為文化創意園區跟藝術村。時序變遷,當中的過程她每役必與,協助大家衝鋒陷陣,替台灣的藝術環境發聲。竹圍工作室有意識地經營國際文化藝術創意產業,同時進行相關議題的研究與推動,包括藝術村、閒置空間再利用、創意產業、城市文化等提議論壇。同時比對國際趨向與反應,檢討臺灣的文化政策趨向。而基於將臺灣本土文創推向國際的想法,竹圍工作室並且協助藝術家規劃進修、發展途徑視為重點計劃,並成立「創藝養成網」提升文化工作者的程度。蕭麗虹並且認為臺灣的文化特質具備充分的自由度與厚度,這是相較於其他亞洲國家更深層的價值所在。她還提到生活中的事物均是臺灣可以發展的特色,並期望從地方生命力建立起文化自信。

淡水河畔的藝術行動者

蕭麗虹更長期關注環境藝術與城市議題,與藝術家吳瑪悧共同發起的「樹梅坑溪環境藝術行動」,不僅為台灣「藝術介入社會」寫下新頁,更以此獲得第 11 屆「台新藝術獎」。蕭麗虹老師生前心願宏大,時常透過其強大的精神號召促成許多不可能的任務,台灣的藝文發展歷史的重要資料,有許多在竹圍工作室現存檔案中。25年來在竹圍工作室駐村過的藝術家、策展人不計其數。開枝散葉到東海岸、台灣南部地區,遠到韓國、日本與東南亞各地都有竹圍大家庭的影子。

蕭麗虹,一位有機的藝術行動者。在行走藝術文化領域的同時,也警醒地監督政策的走向是否得當。她總是耳提面命鼓勵大家:「藝術在社會中的動能,絕對不只有身心悅目的功能。要以參與社會、積極的態度來促進環境發展。」正是這樣的敏銳與動能,讓竹圍工作室在25年的時間裡歷經不同的角色與功能,每個階段都能找到屬於自身的位置。從在地到國際,協助台灣與世界藝術組織直接接觸,成為台灣藝文的重要推手。

圖1.蕭麗虹簽書會留影
圖2.2017台灣藝術村年會合影
圖3.竹圍工作室的花園夜間裝置
圖4.春季櫻花盛開的竹圍工作室


淡水河畔のアート・アクティヴィスト、マーガレットを悼む
ウー・ダクゥン

台湾のアートシーンにおいて、淡水河沿いに位置する「竹圍工作室」とマーガレット・シャオ(蕭麗虹)は、常に不可分な名称として語られてきた。淡水河が育む夕日のように、残照が互いを映し出している。

先月、「台北文化賞」の今年の受賞者としてマーガレット・シャオが発表されたが、受賞を前にした8月30日、病気のためシンガポールで亡くなったことが報じられた。享年75。すべてが突然で、残念で悲しい。台湾やアジアで、ミセス・マーガレット・シャオと呼ばれた彼女は、分かち合うことを厭わず、ものごとを前向きにとらえ、常に自分よりも他人に優しい年長者だった。マーガレット・シャオに助けられたアーティストは数え切れない。英領香港で生まれ、後に台湾に移住した彼女が、台湾の地を愛するがゆえに台湾の芸術環境の発展を精力的に支援し続けることを誰に想像できたろうか。

1995年、マーガレット・シャオは、チェン・チェンシュン(陳正順)、ファン・チァン・ミンタオ(范江明道)などのクリエイターたちと、淡水河畔に陶芸工房として使用し始めたのが「竹圍工作室」だ。門の右側にある仕切りや柱のない80坪のスペースを展示用に、100坪のスペースを工房にした。同時に、多くのクリエイターや領域横断的なアーティストに活動拠点を提供し、オルタナティブ・スペース的な展示も始まった。この年はまた「ワンダリング・アート・ミュージアム」展が始まり、それは「竹圍工作室」初期の代表的な展覧会シリーズとなった。2000年以降、スタジオの運営が徐々に軌道に乗ってくると、マーガレット・シャオは裏手にあった12柱の養鶏場を移動させ、総面積2,645平方メートルの民営アート・ビレッジを造った。工房の第二期をさらに充実するためにパフォーマンスのサイトとしてリノベートされたのだった。その後、スンソン・シアター(身聲劇場)もこの地に居を構え、「竹圍工作室」との共生関係を長年にわたって発展させた。「竹圍工作室」はオルタナティブ・スペースを企画・運営し、台湾におけるプライベート・アート・ビレッジのパイオニアとなった。

「竹圍工作室」は展示や作業スペースの提供に加えて、ツォン・プ(莊普)、マイケル・リン(林明弘)、ワン・ウェンチン(王文志)、ルー・ペイリン(陸培麟)、ワン・デユ(王德瑜)、リウ・シートゥン(劉時棟)、ヤオ・ジュイチュン(姚瑞中)など多くの台湾の作家たちがここで作品を発表し、アーティスト・レジデンスを通じて国際交流を図ってきた。政府が包括的な文化政策を打ち出す前から、「竹圍工作室」はアートを取り入れて使われていないスペースを再利用するのを強力に推進した。マーガレット・シャオは「台湾視覚芸術協会(AVAT)」や「芸術文化環境再建協会」を多くのアーティストと共同で設立した。2000年、シャオはライ・チュンチュン(賴純純)をはじめ多くの女性アーティストと共同で「台湾女性芸術協会」を設立し、台湾で初めて女性アーティストに焦点を当て、アート産業における女性作家の振興と支援を目的とする非営利団体となった。

1980年代後半、台北にモダン・アート・スタジオ、アパートメントNo.2、ITパークなどのオルタナティブ・スペースが設立された頃、台湾のコンテンポラリー・アートはまだ発展途上であり、社会的にも混沌の中にあった。マーガレット・シャオは長きにわたって、芸術界の力を結集し、政府各省とのコミュニケーションと調整を図り、華山1914文化創意產業地区や宝蔵巌国際芸術村の持続的な運営に積極的に推進した。彼女は視覚芸術と芸術社会の創造を促進するという初心を忘れず、台湾の芸術エコロジーや公共の問題に専心した。この過程で、彼女はあらゆる闘いに関わり、闘う人々を力づけ、台湾の芸術環境を代弁してきた。彼女の「竹圍工作室」は、国際的・文化的な創造産業を意識的に実施し、一方でアート・ビレッジ、遊休化スペースの再利用、創造産業、都市文化その他のトピックに関連する提案的フォーラムを開催してリサーチや啓発に取り組んだ。同時に、国際的な動向や対応との関連や、台湾の文化政策の動向を検証してもいる。「竹圍工作室」は、台湾の地域文化と創造産業を世界に広げるという考えに基づき、アーティストのさらなる養成・資質向上育成を主要計画として、作家たちを支え文化人のレベルを高めるための「クリエイティブ・アート・ディヴェロップメント・ネットワーク」を設立した。彼女はまた、台湾の文化的特性は十分な自由度と厚みがあり、他のアジア諸国よりも深い価値を持つと考えている。彼女はまた、生活の中の全てのものが台湾の発展可能な特徴であることに言及し、地域の活力から文化的自信を築き上げることを期待した。

淡水河畔のアート・アクティヴィストたち

マーガレット・シャオは、長い間、環境芸術や都市問題に注目してきた。アーティストのマリ・ウー(吳瑪悧)と共同で開催した「秀明坑渓環境芸術活動」は、台湾の「芸術介入社会」に新たな1ページを記しただけでなく、第11回「台新芸術賞」をも受賞した。マーガレット・シャオは生涯にわたって大きな志を抱き、その強い精神的な呼びかけが多くの不可能な仕事を前に進めさせた。台湾の芸術と文学の発展に関する重要な情報は、「竹圍工作室」のアーカイヴに収められている。過去25年間、数えきれないほどのアーティストやキュレーターが「竹圍工作室」に滞在した。その枝や葉は東海岸、台湾南部、遠くは韓国、日本、東南アジアにまで広がり、「竹圍工作室」ファミリーの蔭を成している。

マーガレット・シャオはオーガニック・アートの活動家だ。芸術と文化の分野を歩きながら、政策が適切であるかどうか精力的に監督する。「社会における芸術の行動的力には、心身の快楽の機能以上のものが絶対にある。社会に参加し、能動的な態度で環境整備を図ることが重要だ」と常に誰をも鼓舞する。このような感性と行動力があるからこそ、25年間で「竹圍工作室」はさまざまな役割や機能を持ち、各段階で専用の場所を見つけることができたのだ。彼女はローカルからインターナショナルへ、台湾と世界の芸術団体との直接接触を助け、台湾の芸術と文化の重要な啓発者となったのだ。

写真1. サイン会でのマーガレット・シャオ
写真2  2017年台湾芸術村年次大会の集合写真 
写真 3. 「竹圍工作室」の庭に設置したインスタレーション 
写真 4. 春、満開の桜と「竹圍工作室」


Artists along the Tamsui River, mourning Margaret Hsiao 
WU Darkuen

On the artistic landscape of Taiwan, Bamboo Curtain Studio(竹圍工作室) and Margaret Hsiao , which are located on the Danshui River, have always been equated with the names, which are irreplaceable. Like the sunset bred by the Tamsui River, the afterglows reflect each other.

The "Taipei Culture Awards" announced last month announced Margaret Hsiao as the winner of this year. Before receiving the award, it was reported that Hsiao had passed away in Singapore due to illness,August 30. Passed away at the age of 75.Everything came suddenly, which is regrettable and sad. In Taiwan and Asia, it’s called Mrs. Margaret Hsiao is an elder who is willing to share, looks at things positively, and is always kinder to others than herself. There are countless artists who have been helped by Margaret Hsiao. It is hard to imagine that a Hong Kong daughter-in-law who married into the land of Taiwan, based on her love for this land, has never stopped vigorously supporting the development of the artistic environment in Taiwan.

In 1995, Margaret Hsiao and Chen Cheng-Hsun  (陳正勳), Fan Chiang Ming Tao (范姜明道)and other creators used it as a pottery studio on the banks of the Danshui River. The 80 square meters space on the right side of the gate without compartments and pillars was used for exhibitions, which was 100 square meters wide. The area is used as a studio. At the same time, exhibitions of the nature of "alternative space" have also begun, providing many creators and cross-disciplinary artists as work bases. It was also this year that the "Wandering Art Museum" began to be exhibited and became a representative series of exhibitions in the early days of Bamboo Curtain Studio. After 2000, as the studio's operation gradually began to track, Margaret Hsiao also moved the 12-pillar chicken farm behind,become 2,645 square meters private art village . It was renovated into a venue for performances to devote more resources to the second stage of the studio. Later, the Sun Son Theatre(身聲劇場) also settled here, and developed a symbiotic relationship with Bamboo Curtain Studio for many years. "Bamboo Curtain Studio" is committed to the operational planning of alternative spaces, creating a pioneer of privately established art villages in Taiwan. In addition to the performance space and work space provided by "Bamboo Curtain Studio", many Taiwanese artists such as TSONG Pu(莊普), Michael LIN(林明弘), Wang Wen-Chin(王文志),   LU Pei Lin(陸培麟), Wang Deyu(WANG Te-Yu ),  LIU Shih-tung(劉時棟), Yao Jui-Chung(姚瑞中), etc. have published works here, and through the artist's residence, Promote international exchanges. Before the government had developed a complete cultural policy, Bamboo Curtain Studio vigorously advocated the incorporation of art and the reuse of idle space. Margaret Hsiao co-founded the "Association of the Visual Arts in Taiwan (AVAT)" and the "Art and Cultural Environment Reconstruction Association" with many artists. In 2000, Margaret Hsiao and LAI Chun-Chun and other female artists jointly established the "Taiwan Women's Art Association", becoming the first non-profit organization in Taiwan to focus on female artists and promote and assist women in the art industry.

In the late 1980s, as alternative spaces such as modern art studios, apartment No. 2(二號公寓) and IT Park (伊通公園) were established in Taipei, Taiwan’s contemporary art environment was still in its infancy and social turmoil. Gather the power of the art world, communicate and coordinate with government departments for a long time, and actively promote the sustainable operation of Huashan 1914 Creative Park (華山1914文化創意產業園區) and Treasure Hill artist village(寶藏巖國際藝術村). She has never forgotten the original intention of promoting the creation of visual art and art society, and devoted herself to Taiwan's art ecology and public affairs.During the process, she must be with every battle, helping everyone to charge for the battle and speak for the artistic environment in Taiwan.Bamboo Curtain Studio consciously operates international cultural and artistic creative industries, while conducting research and promotion of related topics, including art villages, idle space reuse, creative industries, urban culture and other proposal forums. At the same time, it compares international trends and reactions, and reviews Taiwan’s cultural policy trends. Based on the idea of ​​promoting Taiwan's local cultural and creative industries to the world, Bamboo Curtain Studio also assisted artists in planning further training and development as a key plan, and established a "Creative Art Development Network" to enhance the level of cultural workers. Margaret Hsiao also believes that Taiwan's cultural characteristics have full freedom and thickness, which is a deeper value than other Asian countries. She also mentioned that all things in life are characteristics that Taiwan can develop, and she hopes to build cultural self-confidence from the local vitality.

Artistic actors by the Tamsui River

Margaret Hsiao has paid more attention to environmental art and urban issues for a long time. The "Shumeikeng Creek Environmental Art Action" co-sponsored by artist Mali WU(吳瑪悧), not only wrote a new page for Taiwan's "Art Intervention Society", but also won the 11th "Taishin Art prize". Margaret Hsiao had great aspirations during her lifetime, and often used her strong spiritual call to facilitate many impossible tasks. Important information on the development of Taiwan's art and literature is contained in the existing archives of Bamboo Curtain Studio. There have been countless artists and curators who have resided in Bamboo Curtain Studio in the past 25 years. The branches and leaves spread to the east coast, southern Taiwan, as far as South Korea, Japan, and Southeast Asia, there are the shadows of the Bamboo Curtain Studio family.

Margaret Hsiao, an organic art actor. While walking in the field of art and culture, it also vigilantly supervises whether the policy is appropriate. She always encourages everyone: "The kinetic energy of art in society is definitely more than just a physical and mentally pleasing function. It is necessary to participate in society and promote environmental development with a positive attitude." It is this kind of acumen and kinetic energy that makes Bamboo Curtain Studio After 25 years of different roles and functions, each stage can find its own place. From local to international, assisting Taiwan in direct contact with world art organizations has become an important promoter of Taiwanese art and culture.

Picture 1. Margaret Hsiao's portrait at the book signing event
Picture 2. Group photo of the 2017  Taiwan Art Village Annual Conference 
Picture 3. Garden installation of Bamboo Curtain Studio 
Picture 4. Bamboo Curtain Studio with cherry blossoms in spring

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