[평화예술칼럼 Peace Art Column] (83) 우다퀀

제주도는 평화의 섬입니다. 항쟁과 학살의 역사를 가지고 있기에 평화를 염원하는 마음은 더욱 간절할 수 밖에 없습니다. 제주4.3이 그렇듯이 비극적 전쟁을 겪은 오키나와, 2.28 이래 40년간 독재체제를 겪어온 타이완도, 우산혁명으로 알려진 홍콩도 예술을 통해 평화를 갈구하는 ‘평화예술’이 역사와 함께 현실 속에 자리 잡고 있습니다. 이들 네 지역 예술가들이 연대해 평화예술운동을 벌이고 있습니다. 이들의 평화예술운동에 대한 창작과 비평, 이론과 실천의 공진화(共進化)도 매우 중요합니다. 독립언론 [제주의소리]가 네 나라 예술가들의 활동을 ‘평화예술칼럼(Peace Art Column)’을 통해 매주 소개합니다. 필자 국적에 따른 언어가 제각각 달라 영어 일어 중국어 번역 원고도 함께 게재합니다. [편집자 글]
대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 @VT 아트살롱. 전시회 장면.
대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 @VT 아트살롱. 전시회 장면.
나와 마리우폴, 표트르 알미아노프스키, 2014.

대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 @VT 아트살롱

"익숙한 슈퍼마켓이 폭격으로 파편처럼 변해 하루아침에 노숙자가 된 사람들, 해외여행을 간다고 믿는 아이들을 우리는 보았다.... 전 세계 어느 누구도 이런 일을 당해서는 안 된다.“
- 율리아 코스텔리에바(우크라이나 큐레이터)

우크라이나-러시아 전쟁(우크라이나어: російсько-українська війна 러시아어: российско-украинская война)은 2014년 2월 20일, 러시아와 우크라이나 간에 발발한 전쟁이다. 당초에는 저강도 대리전쟁이었다. 2022년 2월 24일, 러시아가 '비군사화와 비나치화'의 '특별 군사작전'을 이유로 우크라이나를 본격 침공하면서 단숨에 제2차 세계대전 이후 유럽 내 최대의 지역전쟁으로 전개되었다. 오늘에 이르기까지 전쟁은 그치지 않는다.

러시아의 일방적인 성명에 따르면 전쟁의 원인은 1991년 소비에트 연방 붕괴 후 동우크라이나 지역의 우크라이나화 탈러시아화이며, 국내의 러시아 내셔널리즘이 민족의식 분열을 초래하고 서방의 NATO 동방 확대 추진에 대한 불안으로 러시아의 확장주의 전통을 부활시키기 위해 옛 소비에트 지역에서의 영향력을 재구축하기로 했다. 도화선이 된 것은 2014년에 친러시아의 빅토르 야누코비치 정권을 무너뜨린 우크라이나의 데모이며, 그 후의 크림 위기와 돈바스의 분리주의도 함께, 오늘의 우크라이나 남동부를 중심으로 한 전쟁의 발단이 만들어졌다. 지금 벌어지고 있는 전쟁은 우크라이나 남동부 크림과 동부 돈바스 지역의 지위를 둘러싼 것이다.

그러나 이 논의가 성립된다면 앞으로 모든 침략자는 '특별 군사작전'을 구실로 전쟁을 시작한다는 죄를 미화할 수 있지 않을까?

구미의 서방 제국은 NATO의 동방 확대라고 하는 이유에는 찬동하지 않는다. 러시아가 우크라이나의 자연장벽이 없는 침공은 제2차 세계대전에서 나치 독일이 생활공간(lebensraum)을 얻기 위해 동유럽을 침공한 것과 같은 이유를 가장한 영토확장이라고 본다. 그리고 러시아와 인근 NATO 국가들 간의 중립적 완충지대는 축소되었고 러시아는 바다 쪽의 부동항을 계속 요구해 2014년에는 크림 병합을 시도했다. 스탈린 시대의 러시아는, 기근과 경제 문제의 와중에 정권의 정통성을 유지하고 국내의 지지를 유지하기 위해서 자주 전쟁을 단행하는 일이 많았다.

고요한 강은 깊이 흐른다, 파블로 코바치.
'해피 버스데이 - 인민해방군과 제7함대의 두 축하 메시지', 쑤휴유, 2011.
'견유공화국: 2001’, 야오루이중, 2020.

전쟁에 대한 반응

갑작스러운 전쟁에 대한 응답으로 아시아의 우리는 러시아-우크라이나 전쟁의 충격을 느낄 수 있었는가? 그리고 시민들과 미술계의 반응은 어느 정도 빨랐는가?

우선, 국제적인 긴급 상황에 직면해 대만 커뮤니티는 지금까지와 다름없이, 아낌없는 기부를 실시했다. 재단법인 재해구호기금이 총 10억 대만 달러를 모으고 대만 외교부(외무부)가 그 용도를 조정한다고 발표했다. 기부건수는 129,348건을 기록했다. 또한 많은 아티스트들이 NFT 업링크를 통해 우크라이나에 직접 기부했고, 이 의미 있는 반전 인도 지원 활동을 실천적인 행동으로 옮기기 위해 모두 나서 동원되었다.

대만 문화부는 우크라이나와 러시아 작가들이 대만으로 도피할 수 있는 인도적 지원 루트를 긴급 개설해 여러 건이 심사 중인 것으로 알려졌다. 조만간 분쟁지역의 우크라이나 작가나 푸틴 독재정권에 저항하다 피신한 러시아 작가들을 받아들일 수 있을 것으로 전망된다.

지난주 VT 아트살롱은 우크라이나의 학제적 실천 플랫폼인 오픈 플레이스(Open Place)와 독립큐레이터 천녠팅을 초청해 이번 <전쟁터로부터의 뉴스-대만 우크라이 귝제 교류전>을 삼자가 공동 기획했다. 냉전 이후 세계 질서의 두 지정학적 주체의 변화를 예술적 실천을 통해 재검증하고, 열린 논의를 통해 여러 목소리 채널을 제공하며, 전람회를 통해 현재 우크라이나 전쟁 맥락에서의 반전과 인도적 문제를 탐구한다. 우크라이나 사람들을 돕기 위한 예술적 방법이다. 이날 폴란드 큐레이터 율리아 코스텔리에바는 폴란드와 기타 유럽 국가로의 컬렉션 수송을 포함해 우크라이나의 미술기관과 갤러리 현황을 온라인으로 설명했다. 전람회 1주일 전 다른 참가 작가가 전쟁의 심각한 영향으로 연락이 끊겨 당초 올릴 예정이었던 작품의 아카이브 자료를 원활하게 받지 못하게 됐다. 현지의 인터넷 사정으로 접근이 어렵기 때문에 계획은 롤링 방식으로 실시되고 있다.

해피 발렌타인데이 ,투웨이청, 2011.
대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 @VT 아트살롱. 전시회 장면.
대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 @VT 아트살롱. 전시회 작업 프리젠테이션 기록.

이번 전시에서는 우크라이나와 대만의 대표적인 현대미술가 6명이 영상, 설치미술, 다큐멘터리 작품을 통해 세계의 지정학적 움직임 속에서 양국 사람들의 외교 투쟁과 사회적 혼란을 표현하고 있다. 대만과 우크라이나는 문화적 배경에 많은 차이가 있지만 정치적으로는 비슷한 딜레마를 겪고 있다. 거시적 시각이든, 자신의 개인적인 이야기든 작품은 시대의 기억을 반영한다. 개막식에 참석한 대만 작가 야오루이중, 투웨이청과 쑤휘유도 작품의 기원과 평화를 추구하고 나쁜 이웃을 두려워하지 않는다는 공통된 콘셉트를 설명하고 대만 사람들에게 성찰과 대화의 기회를 제공했다. 이 예술교류 프로젝트가 현재 국제정세의 긴박한 분위기를 느끼고 전쟁이라는 고통스러운 체험을 통해 서로의 상황을 돌이켜보고 우크라이나에 대한 인도적 지원을 보다 내실화하고 이 중요한 시기에 아시아와 유럽을 아우르는 의미 있는 행사가 되기를 바란다. 이 전쟁이 언제까지 계속될지 모르지만 인류는 두 세계대전의 역사에서 전쟁의 무서움, 냉혹함을 배워야 한다. 지구촌의 평화와 더 이상 비정한 전쟁이 일어나지 않기를 함께 기도하자.

동시에 VT아트살롱은 우크라이나의 오픈 플레이스(Open Place)라는 단체를 위한 모금활동도 시작했으며 많은 예술가와 게스트들이 뜻깊은 활동에 보답했다. QR코드를 읽음으로써 국제송금의 수고를 덜어주고 현지 예술단체에 따뜻한 뜻을 직접 느낄 수 있다.

”식량도 물도 전기도 없는 많은 사람이 하루아침에 노숙자가 되고 여자와 아이들은 집에서 도망칠 수밖에 없다. 전 세계 어느 누구도 이 일을 당해서는 안 된다.“
- 익명의 우크라이나인, 2022년 4월 07일

대만 × 우크라이나 예술가국제교류전 전시 컨셉을 공유하는 큐레이터 첸녠팅.
온라인 상의 우크라이나 큐레이터 율리아 코스텔리에바(왼쪽). 

https://vtartsalon.com/en/news-from-the-fields-taiwan-ukraine-international-artists-exchange-exhibition/

우다퀀(吳達坤, WU Darkeun)

타이페이국립미술대학을 졸업한 후 타이페이예술대학 '관두미술관' 큐레이터, 대안공간 'VT ARTSALON' 디렉터, '타이페이국제예술촌' 디렉터 등을 역임했습니다. 현재 타이페이 소재 복합문화공간 'C-LAB(Taiwan Contemporary Culture Lab)' 수석큐레이터로 일하고 있습니다.


戰情–連線 
 
台灣 x 烏克蘭交流展 @ VT  Artsalon  
  
「我們看見熟悉的超市被炸成廢墟、一夕間無家可歸的人、以為要出國旅遊的孩童 ……世上的任何人都不該經歷這些。」 尤利婭•科斯特里耶娃(Yulia Kosterieva)烏克蘭策展人 
 
烏俄戰爭(烏克蘭語:російсько-українська війна 俄語:российско-украинская война)是2014年2月20日起俄羅斯與烏克蘭之間爆發的一場曠日持久混合戰爭,前期以低強度、代理人戰爭形式進行。2022年2月24日,俄羅斯以「非軍事化、去納粹化」的「特殊軍事行動」為由,全面入侵烏克蘭升級白熱化為全面衝突戰爭,迅速發展為第二戰以來歐洲最大規模的區域戰爭。直到今日,戰火尚未停歇。 
 
依據俄羅斯單方面說法,引發戰爭原因為1991年蘇聯解體後烏東地區的「烏克蘭化、去俄羅斯化」、境內俄裔俄羅斯民族主義所致國族認同分裂,西方推動「北約東擴」引發俄羅斯的不安全感,導致俄羅斯在蘇聯地區重建影響力,試圖恢復俄羅斯的擴張主義傳統。而導火索為2014年推翻維克托•亞努科維奇親俄政權的烏克蘭示威運動,加上隨後的克里米亞危機、頓巴斯分離主義,引發今日這場戰爭圍繞著烏克蘭東南部的克里米亞和東部的頓巴斯地區的地位展開。 
 
但,這樣的論點若成立。未來侵略者是否都能以「特殊軍事行動」作為藉口美化發動戰爭的罪行? 
 
而西方歐美各國則不認同北約東擴一說,認為俄羅斯侵略烏克蘭的原因為,由於俄羅斯缺乏天然屏障,假借提出與德國納粹二戰侵犯東歐為爭取生存空間(lebensraum)相同的理由,而不斷往外擴張領土。並且與俄羅斯相鄰北約國家之間的中立緩衝地帶縮減。俄羅斯不斷尋求臨海不凍港,在2014年併吞克里米亞,加上俄羅斯在史達林時代因饑荒和經濟問題,為了維持其政權正當性,便常以發動戰爭來維持其國內支持度。 
 
戰爭的反應
 
因應突如其來的戰爭,遠在亞洲的我們是否能感知到烏俄戰爭引發的影響?而國民們與藝術界又如何快速回應? 
 
首先,台灣各界在面臨國際突發情勢,一如以往的慷慨捐款,由財團法人賑災基金會公布募得款項達新台幣10億元,交由台灣外交部統籌運用,捐款筆數共計12萬9348筆,並持續增加當中。也有許多藝術家利用NFT上鍊方式直接捐款給烏克蘭,大家都動員站出來以實際行為支持這項有意義的反戰人道救援活動。 
 
而台灣文化部更緊急開設了讓烏克蘭與俄羅斯藝術家來台駐村的人道救援管道,據知有好幾個案件正在審查申請中,最近即將能夠收容來自戰火區域的烏克蘭藝術家與反對普丁專制統治出逃的俄羅斯藝術家們。 
 
而VT Artsalon 在上週邀請到烏克蘭的跨學科實踐平台Open Place與獨立策展人陳念庭三方共同策劃這檔「戰情–連線 台灣 x 烏克蘭交流展」。藉由藝術實踐重新探討後冷戰時期兩地緣政治體在世界秩序中的變動,進行開放性討論並提供多元的發聲管道,透過展覽探討當前烏克蘭戰爭議題下對反戰與人道關懷的議題,一同透過藝術的方式支持烏克蘭人民。當天視訊連線身在波蘭的策展人尤利婭•科斯特里耶娃(Yulia Kosterieva),說明烏克蘭藝術機構、美術館的現況,包含將館藏品運往波蘭等其他歐洲國家。在開展前一週,另一位參展藝術家所在地因受到無情戰火波及而失去聯系,原訂要上傳的作品檔案無法順利收訖。當地連上網的條件都很困難,用滾動式的方式來進行這計劃。
 
本次展出的藝術家共有六位,分別是來自烏克蘭與台灣具代表性的當代藝術家,透過錄像、裝置與文件的藝術作品呈現兩國間的人民在地緣政治的世界運作下外交角力與國內社會的動盪。台灣和烏克蘭兩者的文化背景有許多差異,政治上卻有類似的困境。無論是以宏觀的角度或是自身的個人敘事,作品都反映出這時代的記憶。開幕在場參與的台灣藝術家姚瑞中、涂維政、蘇匯宇、也分別解說了自己作品的創作起因與概念,為了共同追求和平不畏惡鄰的共同理念奮鬥。也提供台灣人民反思、對話的機會。 經由這場藝術交流,期望能讓觀眾感受到當前國際時局的緊張氛圍,藉由痛苦的戰爭經驗,思索彼此自身的處境,並且為烏克蘭提供更多人道支持,期待這項別具意義的計畫,在這個重要的時刻連結起亞洲跟歐洲兩端的情誼。我們不清楚這場戰爭會持續到何時,但人類應該從兩次世界大戰的歷史中學習到戰爭的恐怖與無情。共同祈求世界和平,不再有無情戰火。
 
 
同時,VT也發起募款支持烏克蘭Open Place機構的活動,許多藝術家跟賓也拋磚引玉響應這項有意義的活動。以QR Code掃描匯款,省去國際匯兌的繁瑣困擾,也讓當地的藝術組織直接感受到溫暖。
 
 
「我們沒有食物、沒有水、沒有電,許多人一夕間無家可歸,我們的婦女與孩童被迫逃離家園......世上的任何人都不該經歷這些。」 (不具名烏克蘭人,2022年04月07日) 

https://vtartsalon.com/en/news-from-the-fields-taiwan-ukraine-international-artists-exchange-exhibition/

圖1. 展場風景
圖2.我與馬立波,Piotr Armianovski,2014
圖3.靜河深流,Pavlo Kovach
圖4.生日快樂-來自解放軍與第七艦隊的兩個祝賀, 蘇匯宇,2011
圖5.「犬儒共和國:2001」,姚瑞中,2020
圖6.情人節快樂,涂維政,2011
圖7.作品展示風景
圖8.作品展示文件
圖9.策展人陳念庭分享策展理念
圖10.與烏克蘭策展人Yulia Kosterieva線上連線 


戦地からの知らせ
VT アートサロンでの台湾×ウクライナ アーティスト国際交流展
ウー・ダクゥン

「見慣れたスーパーマーケットが爆撃で瓦礫と化し、一夜にしてホームレスとなった人々、海外旅行に行くと信じている子供たちを私たちは見た...。世界中の誰もこんな目に遭うべきではない」ユリア・コステリエヴァ(ウクライナ人キュレーター)

ウクライナ・ロシア戦争(ウクライナ語でросійсько-українська війна、ロシア語でроссийско-украинская война)は、2014年2月20日にロシアとウクライナ間で勃発した戦争だ。当初は低強度の代理戦争だった。2022年2月24日、ロシアが「非軍事化と非ナチ化」の「特別軍事作戦」を理由にウクライナに本格的に侵攻し、一気に第二次世界大戦後ヨーロッパにおける最大の地域戦争に展開した。今日に至るまで戦争は止まない。
 
ロシアの一方的な声明によると、戦争の原因は1991年のソビエト連邦崩壊後における東ウクライナ地域の「ウクライナ化・脱ロシア化」であり、国内のロシア・ナショナリズムが民族意識の分裂をもたらし、西側による「NATO東方拡大」の推進に対する不安からロシアの拡張主義という伝統を復活させるため、旧ソビエト地域での影響力を再構築することにしたという。導火線となったのは2014年に親ロシアのヴィクトル・ヤヌコヴィッチ政権を倒したウクライナのデモであり、その後のクリミア危機やドンバスの分離主義も相まって、今日のウクライナ南東部を中心とした戦争の引き金が引かれた。今展開されている戦争は、ウクライナ南東部のクリミアと東部のドンバス地域の地位をめぐるものだ。

しかしこの議論が成り立つのなら、今後すべての侵略者は「特別軍事作戦」を口実に、戦争を始めるという罪を美化することができるのではないか?
 
欧米の西側諸国はNATOの東方拡大という理由には賛同しない。ロシアが自然の障壁を欠くウクライナを侵略したのは、第二次世界大戦でナチスドイツが生活空間(lebensraum)を得るために東欧に侵攻したのと同じ理由を装った領土拡大だと考えている。そしてロシアと近隣のNATO諸国間の中立的緩衝地帯は縮小し、ロシアは海側の不凍港を求め続け、2014年にはクリミアを併合した。スターリン時代のロシアは、飢饉や経済問題のさなかで政権の正統性を保ち国内の支持を維持するためにしばしば戦争に踏み切ることが多かった。

戦争への反応

突然の戦争に対する応答として、アジアの私たちはロシア-ウクライナ戦争のインパクトを感じることができたのか? そして、市民や美術界の反応はどの程度素早かったのか?
 
まず、国際的な緊急事態に直面して台湾のコミュニティはこれまでと同様、惜しみない寄付を行った。財団法人災害救援基金が総額10億台湾ドルを集め、台湾外交部(外務省)がその使途を調整することを発表した。寄付件数は129,348件を数えた。また、多くのアーティストがNFTのアップリンクを使ってウクライナに直接寄付し、この有意義な反戦人道支援活動を実践的な行動に移すために全員が立ち上がり、動員されたのだ。

台湾文化部は、ウクライナやロシアのアーティストが台湾に逃れるための人道支援ルートを緊急に開設し、数件が審査中であることが分かっている。近々、紛争地域のウクライナ人アーティストやプーチン独裁政権に抵抗して避難したロシア人アーティストを受け入れることができる見込みだ。

先週、VT アートサロンは、ウクライナの学際的な実践プラットフォームであるOpen Placeとインディペンデントキュレーターの陳念庭を招き、今回の「戦地からの知らせ-台湾×ウクライナ接続交流展」を三者で共同企画した。冷戦後の世界秩序における二つの地政学的主体の変化を芸術的実践を通して再検証し、開かれた議論を行い、複数の声のチャンネルを提供し、展覧会を通して現在のウクライナ戦争の文脈における反戦と人道的な問題を探求する。ウクライナの人々を支援するためのアート的手法だ。同日、ポーランド在住のキュレーター、ユリア・コステリエヴァが、ポーランドその他ヨーロッパ諸国へのコレクション輸送を含めて、ウクライナの美術機関やギャラリーの現状をオンラインで説明した。展覧会の1週間前、別の参加作家が戦争の深刻な影響で連絡が取れなくなり、当初アップロードする予定だった作品のアーカイブ資料がスムーズに受信できなくなった。現地のインターネット事情が厳しくアクセスが困難なため、計画はローリング方式で実施されている。
 
本展では、ウクライナと台湾の代表的な現代美術家6名が、映像、インスタレーション、ドキュメンタリー作品を通して、地政学的な世界の動きの中で、両国の人々の外交闘争や社会的混乱を表現している。台湾とウクライナは文化的背景に多くの違いがあるが、政治的には同じようなジレンマを抱えている。マクロな視点であれ、自身の個人的な物語であれ、作品は時代の記憶を反映する。オープニングセレモニーに参加した台湾のアーティスト姚瑞中、涂維政や蘇匯宇も作品の起源や、平和を追求し悪しき隣人を恐れないという共通のコンセプトを説明し、台湾の人々に省察と対話の機会を提供した。この芸術交流プロジェクトが、現在の国際情勢の緊迫した雰囲気を感じとり、戦争という辛い体験を通じてお互いの状況を振り返り、ウクライナへの人道的支援をより充実し、この重要な時期においてアジアとヨーロッパの両者を結びつける意義深いものとなることを願っている。この戦争がいつまで続くかわからないが、人類は2つの世界大戦の歴史から、戦争の恐ろしさ、冷酷さを学ぶべきだ。世界の平和と、これ以上非情な戦争が起きないことを共に祈ろう。

同時にVTアートサロンはウクライナのOpen Placeという団体を支援するための募金活動も開始し、多くのアーティストやゲストがこの意義深い活動に応えてくれた。QRコードを読み取ることで国際送金の手間を省き、現地の芸術団体に温かい志を直接に感じてもらえる。

「食料も水も電気もない、多くの人が一夜にしてホームレスになり、女性や子どもたちは家から逃げ出さざるを得ない…。世界中の誰もこんな目に遭ってはならない」 (匿名、ウクライナ人、2022年4月07日) 

https://vtartsalon.com/en/news-from-the-fields-taiwan-ukraine-international-artists-exchange-exhibition/

写真1 展示会場
写真2 「私とマリウポル」 ピョートル・アルミアノフスキー 2014年
写真3 「静かな川は深く流れる」パブロ・コヴァチ 
写真4 「ハッピー・バースデイ – 人民解放軍と第7艦隊からの2つの祝賀メッセージ」蘇匯宇 2011年
写真5 「犬儒共和國:2001年」姚瑞中 2020年
写真6 「ハッピー・バレンタインデイ」 涂維政 2011年
写真7 展示会場
写真8 展示されたメッセージ
写真9  展示コンセプトを語るキュレーター陳念庭
写真10 オンライン上のウクライナのキュレーター、ユリア・コステリエヴァ氏


News from the fields
Taiwan & Ukraine International artists Exchange Exhibition @ VT Artsalon
 
"We saw familiar supermarkets being bombed to rubble, people who were homeless overnight, children who thought they were going to travel abroad... No one in the world should go through this." Yulia Kostryeva ( Yulia Kosterieva) Ukrainian curator
 
The Ukrainian-Russian War (Ukrainian: російсько-українська війна Russian: российско-украинская война) was a protracted mixed war that broke out between Russia and Ukraine on February 20, 2014. The early stage was a low-intensity, proxy war. On February 24, 2022, on the grounds of a "special military operation" of "demilitarization and de-Nazification", Russia's full-scale invasion of Ukraine escalated into a full-scale conflict war, which quickly developed into the largest regional war in Europe since the Second World War. . To this day, the fighting has not stopped.
 
According to Russia's unilateral statement, the cause of the war was the "Ukrainization and de-Russification" of the eastern Ukrainian region after the disintegration of the Soviet Union in 1991, the division of national identity caused by Russian-Russian nationalism in the territory, and the promotion of "NATO eastward expansion" by the West, which triggered Russia. This insecurity led Russia to rebuild its influence in the Soviet region in an attempt to revive Russia's tradition of expansionism. The fuse was the Ukrainian demonstrations that overthrew the pro-Russian regime of Viktor Yanukovych in 2014, coupled with the subsequent Crimea crisis and separatism in the Donbass, triggering today’s war around the southeastern Ukraine. The status of Crimea and the eastern Donbas region unfolded.
 
However, if such an argument holds. Will future aggressors use "special military operations" as an excuse to glorify the crime of waging war?
 
Western countries in Europe and the United States do not agree with the idea of NATO's eastward expansion. They believe that the reason for Russia's aggression against Ukraine is that due to Russia's lack of natural barriers, it has continued to expand under the guise of the same reason that the German Nazis invaded Eastern Europe in World War II to gain living space (lebensraum). territory. And the neutral buffer zone between Russia's neighbouring NATO countries has shrunk. Russia continues to seek seaside ice-free ports and annexed Crimea in 2014. In addition, due to famine and economic problems during the Stalin era, in order to maintain the legitimacy of its regime, Russia often waged wars to maintain its domestic support.
 
reaction to war
 
In response to the sudden war, can we in Asia feel the impact of the Ukrainian-Russian war? And how do the citizens and the art world respond quickly?
 
First of all, in the face of international emergencies, all walks of life in Taiwan have made generous donations as before. The Disaster Relief Foundation announced that the fundraising amounted to NT$1 billion, which was handed over to the Ministry of Foreign Affairs of Taiwan for overall use. The total number of donations amounted to 129,348 pens and continue to increase. There are also many artists who directly donated money to Ukraine using NFT on the chain, and everyone mobilized to stand up and support this meaningful anti-war humanitarian relief activity with practical actions.
 
The Ministry of Culture of Taiwan has even more urgently opened a humanitarian rescue channel for Ukrainian and Russian artists to come to Taiwan’s villages. It is known that several cases are under review for applications. Recently, it will be able to accommodate Ukrainian artists from war-torn areas and flee against Putin’s autocratic rule. of Russian artists.
 
Last week, VT Artsalon invited Open Place, an interdisciplinary practice platform in Ukraine, and independent curator Chen Nien-Ting  to jointly plan this “News from the fields
 – Connection Taiwan x Ukraine Exchange Exhibition”. Re-examine the changes of the two geopolitical entities in the world order in the post-Cold War period through artistic practice, conduct open discussions and provide multiple channels for voices, and explore the issues of anti-war and humanitarian concerns under the current Ukrainian war issue through the exhibition. An artistic way to support the Ukrainian people. On the same day, the curator Yulia Kosterieva, who was in Poland, was video-connected to explain the current situation of Ukrainian art institutions and galleries, including the transportation of collections to Poland and other European countries. A week before the exhibition, another participating artist lost contact due to the ruthless war, and the archives of works originally scheduled to be uploaded could not be received smoothly. The local conditions are very difficult to connect to the Internet, and the plan is carried out in a rolling manner.
 
A total of six artists will be exhibited in this exhibition. They are representative contemporary artists from Ukraine and Taiwan. Through video, installation and document art works, they present the diplomatic struggle and domestic society between the people of the two countries under the operation of the geopolitical world. turmoil. The cultural backgrounds of Taiwan and Ukraine have many differences and similar political dilemmas. Whether it is from a macro perspective or its own personal narrative, the works reflect the memory of this era. Taiwanese artists YAO Jui-Chung, TU Wei-Cheng and SU Hui-Yu, who participated in the opening ceremony, also explained the origins and concepts of their works, and worked hard for the common concept of pursuing peace and not being afraid of evil neighbors. It also provides opportunities for the people of Taiwan to reflect and have dialogue. Through this artistic exchange, it is hoped that the audience can feel the tense atmosphere of the current international situation, reflect on each other's own situation through the painful experience of war, and provide more humanitarian support for Ukraine, looking forward to this meaningful plan. Painting, at this important moment, connects the friendship between the two ends of Asia and Europe. We don't know how long this war will last, but humanity should learn from the history of the two world wars about the horror and ruthlessness of war. Pray together for world peace and no more ruthless wars.
 
At the same time, VT also launched fundraising activities to support the Open Place organization in Ukraine, and many artists and guests also participated in this meaningful activity. Scanning and remittance with QR Code saves the trouble of international remittance, and also makes local art organizations feel the warmth directly.
 
"We have no food, no water, no electricity, many people are left homeless overnight, our women and children are forced to flee their homes...No one in the world deserves this." (Anonymous. Ukrainian, 07 April 2022)

https://vtartsalon.com/en/news-from-the-fields-taiwan-ukraine-international-artists-exchange-exhibition/

Photo 1. Scenery of the exhibition hall
Photo 2. Me and Mariupol, Piotr Armianovski, 2014
Photo 3. Still River Deep Flow, Pavlo Kovach
Photo 4. Happy Birthday - Two congratulations from the People's Liberation Army and the Seventh Fleet, SU Hui-Yu, 2011
Photo 5. "The Cynic Republic: 2001", YAO Jui-Chung, 2020
Photo 6. Happy Valentine's Day, TU Wei-Cheng  2011
Photo 7. The scene of the exhibition.
Photo 8. Work presentation documents.
Photo 9. Curator Chen Nienting shared the curatorial concept
Photo 10. Online opening lecture with Ukrainian curator Yulia

저작권자 © 제주의소리 무단전재 및 재배포 금지