[평화예술칼럼, Peace Art Column] (11) 우다퀀

제주도는 평화의 섬입니다. 항쟁과 학살의 역사를 가지고 있기에 평화를 염원하는 마음은 더욱 간절할 수 밖에 없습니다. 제주4.3이 그렇듯이 비극적 전쟁을 겪은 오키나와, 2·28 이래 40년간 독재체제를 겪어온 타이완도 예술을 통해 평화를 갈구하는 ‘평화예술’이 역사와 함께 현실 속에 자리 잡고 있습니다. 2018년부터 세 나라 세 섬의 예술가들이 연대해 평화예술운동을 벌이고 있어 이에 대한 창작과 비평, 이론과 실천의 공진화(共進化)도 매우 중요합니다. 독립언론 <제주의소리>가 세 섬 예술가들의 활동을 ‘평화예술칼럼(Peace Art Column)’을 통해 매주 소개합니다. 필자로 국외 작가들이 참여하고 있어 일어, 영어 번역 원고도 동시 게재합니다. [편집자 글] 

예기항역(藝起抗疫). 예술이 떨쳐 일어나 역병에 맞서 싸운다! 이 전쟁은 이미 시작었다. 이번 인류 공통의 적은 눈에 보이지도 않는 작은 코로나바이러스다.

신형 코로나 폐렴 감염증(코로나19)은 전세계를 충격에 노출시켜, 세계 각국에서 도시봉쇄나 자택격리 등 엄격한 대책을 취하고 있다. 전 세계에서 지금까지 170만명 이상의 발병이 확인됐고 10만명 이상이 사망했으며, 그 수는 계속 늘고 있다. 이렇듯 비길 데 없는 바이러스의 높은 감염력과 인명을 앗아가는 힘은 17년 전의 사스를 훨씬 능가한다. 현재 세계 인구의 절반 이상이 방역 때문에 일상생활을 유지하지 못하는 가운데 항공사와 숙박업, 음식업 등 산업이 불황에 빠지면서 글로벌 제조 공급망(supply-chain)이 무너지고 있다. 세계는 2008년의 금융 해일을 웃도는 막대한 경제 손실에 직면하고 있다.

역병 앞에서 모든 사람들은 평등해서, 바이러스의 무차별 공격에 사람들은 변화하고 있다. 대부분의 예술문화기관, 갤러리에서의 전시회, 그리고 심지어 바(bar), 나이트클럽, 종교집회, 기타 집단활동 장소는 방역의 필요성으로 인해 잠시 중지되었다. 이 유행의 물결이 언제 잠잠해질지 모르고, 모이는 것이 방역상의 금기이므로 그 파장은 상당히 광범위할 것이다. 전람회와 공연이 중단되면서 화랑과 극장이 인원정리를 시작할 수밖에 없는 이때, 각국 정부가 제시하는 사회적 거리두기는 우리에게 다음과 같은 물음을 던진다. 

이럴 때 예술가는 무엇을 할 수 있을까? 그리고 어떻게 행동해야 하는가? 나는 인류 역사에서 2020년이 예술 역사의 아주 중요한 전환기를 맞이할 것이라고 예견한다. 코로나19는 일종의 전면적인 예술적 변용 또는 전환을 가져올 것이다. 이 전환은 주제나 장르, 창작적 사고의 변화뿐 아니라 전시나 감상 방법을 포함한 관객과의 관계 방식의 변화이기도 하며, 제작자는 거리나 신체 감각의 경계선을 넘어 보다 창조적인 방향성을 제시해야 한다.

제공=우다퀀. ⓒ제주의소리
영국의 매튜 버로스라는 예술가가 전염병의 영향을 받고 있는 예술가에게 협력을 요청하고 지원하기 위해 시작한 #artistsupportpledge라는 캠페인. 제공=우다퀀. ⓒ제주의소리

지금 많은 예술가들이 육안으로 보이지 않는 공통의 적에게 각자 자신의 힘으로 맞서기 위해 몸을 던져 행동을 시작하고 있다.

첫째, 인터넷 상에서 많은 아티스트가 온라인으로 접속해 음악이나 춤의 치유 에너지를 넓히고 백신제를 개발하는 과학자와는 비교할 수 없지만, 예술가로서 보다 많은 사람에게 공헌하고 고무하는 능력을 가진다. 예를 들면, 이탈리아의 밀라노 대성당에서 부활절의 날에, 4대 테너 중 하나인 이탈리아의 맹인 성악가 안드레아 보첼리의 솔로 콘서트를 전세계에 생중계했다. 천상의 소리로, 음악은 전 세계에서 폐렴에 걸리거나 또는 사랑하는 사람을 잃은 상처받은 마음을 달래주었다.

둘째, 신코로나 바이러스가 미술시장에 영향을 미쳐 많은 화랑과 미술관이 잇달아 휴관하고, 구미에서는 적지 않은 수의 갤러리가 문을 닫는다는 소식도 있다. 첫 피해를 본 사람들은 수입이 불안정한 신진 예술가들로 바이러스 유행 이전부터 이들의 수입은 이미 어려웠지만, 이들 기관이 폐쇄됨에 따라 이들의 작품을 접할 기회는 강제로 끊어졌다. 현대의 문제는 현대적인 해법을 필요로 한다. 인터넷상에서는 영국의 매튜 버로스라는 예술가가 생활에 전염병의 영향을 받고 있는 예술가에게 협력을 요청하고 지원하기 위해 시작한 #artistsupportpledge라는 캠페인이 등장했다. 그 컨셉과 수법은 간단하다. 아티스트가 자신의 작품의 화상을 소셜 플랫폼에 투고해, 그것을 200파운드를 넘지 않는 가격으로 판매한다고 하는 것이다(배송료는 포함). 누구나 작품을 구입할 수 있고, 한 예술가의 매출이 1,000파운드에 이를 때마다 다른 예술가의 작품에 200파운드를 쓰는 것을 허락한다. 대만에서도 비슷한 커뮤니티가 생겨나고 있으며 페이스북에서 3만 명 이상이 참여해 서로 협력하고 지지하고 있다.

셋째, 전염병 대책용품, 뉴스 검증, 수제 워크숍 등이다. 대만의 예술문화기관도 물자가 부족할 때 감염증에 저항하는 전 인구의 수요를 충족시키기 위해 사람들이 마스크를 직접 만드는 프로그램을 도입했다. 동시에 유명한 대만 해킹팀 ‘임시정부 GOV’도, “공공건강을 위한 시민해킹 - FtO Anywhere 2020-1 홍콩, 태만, 일본 한국 온라인 공유 회의”를 통하여 그들의 방역 경험을 공유하기 위하여, 한국, 일본, 대만의 해킹팀 ‘FtO 커넥트’와 협업하고 있다. 예술공동체나 학교에서도 소셜 미디어를 활용하고, 바이러스의 지식이나 올바른 예방법을 제공하고 있다. 많은 교육과 회의에서의 토론, 지식 전달에 지장이 없도록 하고, 페이크 뉴스의 패닉에 빠지지 않도록 팩트 체크의 중요성을 가르치고 있다.

이 포스트 COVID-19시대에, 비전통의 초한전은 이미 형태를 갖췄다. 이는 금융 무역 사이버 해킹 미디어 국제법 등의 분야가 포함돼 언제 어디서나 새로운 종류의 전장으로 변모한다. 파괴적인 이노베이션(innovation)이, 중앙에서가 아닌, 기존의 산업이나 시스템의 변방으로부터 태어나도록. 예술산업에서도 파괴적 이노베이션(innovation)이 일어난다면, 그 가능성 중 하나는 5G나 블록체인 기술과 관계가 있는 것이 틀림없다. 5G 인터넷과 생체인증이 결합되면 과거 SF영화에 묘사됐던 것과 같은 완전감시가 예견 가능한 미래에 일어날 가능성이 높다. 

제공=우다퀀. ⓒ제주의소리
영국의 매튜 버로스라는 예술가가 전염병의 영향을 받고 있는 예술가에게 협력을 요청하고 지원하기 위해 시작한 #artistsupportpledge라는 캠페인. 제공=우다퀀. ⓒ제주의소리

다른 점으로는 전체주의 국가에서는 정부가 지배하지만 자유세계에서는 기업이나 자본가가 지배한다는 점일 것이다. 하지만 가장 두려운 것은 감시 그 자체가 아니라, 심신의 상태에 따라 당신의 가치나 인생을 결정하게 된다는 것이다. 정보 공개된 자유세계와 전체주의 국가가 질병에 대응할 때의 거리는 얼마나 멀까? 그것은 사회 전체에 의한 민주주의와 자유의 실천과 추구이거나, 닌텐도 스위치 '애니멀 크로싱' 게임의 가상세계를 안정시키기 위한 방위일지도 모른다. 게임의 세계에서는 사상의 자유를 얻을 수 없지만 현실세계에서는 어떻게 가능한가? 전염병 은닉으로 인한 전 지구적 피해는 물론이다.

예술은 이 시대에 당신이나 내가 상상하는 그 이상의 역할을 해낼 수 있다. 다음 행동을 진지하게 생각할 때가 온 것이다. / 우다퀀 큐레이터

우다퀀(吳達坤, WU Darkeun)은 타이페이국립미술대학을 졸업한 후 타이페이예술대학 <관두미술관> 큐레이터, 대안공간 <VT ARTSALON> 디렉터, <타이페이국제예술촌> 디렉터 등을 역임했습니다. 현재 타이페이 소재 복합문화공간 <C-LAB(Taiwan Contemporary Culture Lab) 수석큐레이터로 일하고 있습니다.


藝起抗疫的後COVID-19時代

吳達坤

這一場戰爭早已開打,只是這回人類共通的敵人是微小到肉眼不可視的冠狀病毒。
 
新冠肺炎(COVID-19)疫情衝擊全球,世界各國紛紛採取嚴厲的封城、居家隔離等措施。全球至今已經造成超過一百七十萬人確診,死亡人數也超過十萬人並持續攀升中。這個不可言說的病毒以及高的傳染力造成的人員傷害遠超過17年前的SARS。當今全球半數以上人口因為防疫而無法維持日常生活,航空、旅館、餐飲業等百業蕭條,全球化的製造供應鍊中斷。全球將面臨超越2008金融海嘯的鉅額的經濟損失。 
   
疫病之前,眾人平等,病毒的無差別攻擊,令人為之色變。大多數的藝文機構,美術館舉行的展演,甚至酒吧,夜總會,和宗教集會與任何涉及群聚活動等場所也因防疫需要被暫時中止。我們尚為知曉此波疫情何時能趨緩,群聚在成為防疫的大忌,影響涉及層面可說相當廣闊。各國政府頒布的「社交距離」讓我們得以提問:在展覽、演出被迫取消,美術館、劇團被迫開始裁員的時刻。藝術家在此時能做什麼?又該如何行動呢?我們可預見人類史上,2020年將會是藝術史上一個十分重要的轉折。新冠肺炎(COVID-19)將帶來某種全面可能的藝術轉變或轉向。而這轉向不僅是題材、類型及創作思考的轉變,還包含著展示及展覽方法跟觀眾互動的方式改變,創作者必須超越距離與身體的感知界線,提供更多的創作方向 。

當下許多藝術家都投身開始行動,以分別以自身能力對抗著肉眼不可見的共同敵人。

一、網路上許多藝術家開始在網路上串連接力,將音樂、舞蹈撫慰能量傳播出去,或許無法跟科學家們研發疫苗藥物相比,但身為藝術家貢獻能力從而鼓舞更多的民眾。比如義大利米蘭大教堂在復活節向全世界實況轉播四大男高音之一義大利失明聲樂家Andrea Bocelli 的獨唱音樂會。藉由天籟的歌聲,讓音樂撫慰著全球因肺炎被禁錮或喪失親人的受創心靈。

二、在新冠病毒對藝術市場的影響範圍中,許多畫廊與美術館紛紛休館,在歐美更有不少畫廊結束營運的消息。首當其衝是收入不定的新興藝術家,在病毒流行前,這些新銳藝術家的收入就已經很吃緊,現在這些機構的關閉,更導致藝術家的作品通路被迫中斷。現代問題需要現代手段,網路上出現了藝術家發起「#artistsupportpledge 」互助活動,一位名叫馬修・伯羅斯(Matthew Burrows)的英國藝術家所發起,希望為那些生活受疫情影響的藝術家提供協助。這個計畫的概念與執行方式很簡單,藝術家將自己作品的圖像發佈在社群平台上,並且以不超過200英鎊的價格出售(不含運費)。任何人都可以購買作品,每當一位藝術家的銷售額達到1,000英鎊時,他們都會承諾在另一位藝術家的作品上花費200英鎊。在台灣也引起同樣的社團,臉書上已有超過3萬人加入,透過互助合作來彼此支持。

三、抗疫物資,消息查證與自製工作坊。台灣的藝文機構也透過程式教導民眾自製額溫槍,在物資缺貨的同時協助補足全民的抗疫需求。同時知名的台灣黑客團隊臨時政府G0V也在線上防疫與韓日港台的黑客團隊FtO 連線會議,透過「公民黑客防疫協作陣線 Civic Hacking for Public Health - FtO Anywhere 2020-1 港台日韓線上分享會」來開展合作,為彼此防疫經驗分享。藝術社群、學校也藉著社群媒體的運用,除了提供大家對病毒的知識與正確防疫方式。讓許多教學與會議討論,知識傳遞的運作不致中斷, 並且教導事實查證的重要性,避免假新聞的恐慌。

在這個後COVID-19的時代中非傳統的超限戰已經成形。包括金融、貿易、網路駭客、媒體與國際法等範圍,何時何地都轉化為新型態戰場。如同破壞式創新皆是來自既有產業或制度的邊緣,而不是來自於中心。如果藝術產業也發生破壞式創新,其中一個可能,必然和5G和區塊鏈技術有所關聯。當5G互聯網與生物辨識技術結合,過去科幻電影裡描繪的全面監控,在可預見的未來極有可能發生。

差異只在極權國家是被政府掌控,但在「自由世界」掌控你的可能是企業和資本家。不過最可怕的不是監控本身,而是它將可以藉由你的身心狀態來決定(condition) 你的價值和人生。資訊開放的自由世界與極權國度對應疾病的距離有多遠?可以是整體社會對民主自由的實踐與追求,也可以是政府為了維穩下架虛擬世界 Nintendo Switch 《集合啦!動物森友會》遊戲。遊戲世界都得不到思想自由,在實體世界又豈有可能?不用說對於疫情的隱匿而造成的全球性傷害。

而藝術,在這個時代能扮演的角色絕對遠超過你我所能想像,我們應該好好思考下一步的行動了。  


芸術家たちが立ち上がる ポストCOVID-19の時代

吳達坤

この戦争はすでに始まっていた。今回、人類共通の敵は小さな、目に見えないコロナウィルスである。

COVID·19、新型コロナ肺炎感染症は全世界を衝撃にさらし、世界各国で都市の封鎖や自宅での隔離など、厳しい対策が採られている。全世界でこれまでに170万人以上の発病が確認され、10万人以上が死亡し、その数はなお増加中だ。このたとえようのないウイルスの高い感染力と人命を奪う力は、17年前のSARSをはるかに凌駕する。現在、世界の人口の半分以上が防疫のために日常生活を維持できない中、航空会社や宿泊業·飲食業など産業が不況に陥り、グローバル化した製造行のサプライチェーンが崩壊している。世界は2008年の金融津波を上回る莫大な経済損失に直面している。

疫病の前には人は平等であり、ウイルスの無差別攻撃にただ呆然とする。ほとんどの芸術文化機関、美術館での展示会、さらにはバー、ナイトクラブ、宗教的な集会、その他の集団活動の場所は防疫の必要上、暫時中止されている。この流行の波がいつになったら収まるのかわからないし、集まることが防疫上のタブーであるために、その影響は相当な広範囲に及ぶと言えるだろう。展覧会や公演が中止に追い込まれ、画廊や劇場が人員整理を開始せざるを得なくなっているこの時、各国の政府が示すソーシャル・ディスタンスとは、私たちに次のような問いを投げかける。こんな時、芸術家は何ができるのか?そしていかに行動すべきか?私は、人類の歴史において、2020年が芸術の歴史の非常に重要なひとつの転換期を迎えると予見できる。COVID-19は、ある種の全面的な芸術的な変容または転換をもたらすだろう。この転換は、主題やジャンル、創作的思考の変化だけでなく、展示や鑑賞方法も含めた観客との関わり方の変化でもあり、制作者は距離や身体感覚な境界線を超えて、より創造的な方向性を提示しなければならない。

今、多くの芸術家が、肉眼で見えない共通の敵にそれぞれ自分の力で対抗しようと、身を投じて行動を開始している。 

一、インターネット上で多くのアーティストがオンラインで接続し、音楽やダンスの癒しのエネルギーを広げ、ワクチン剤を開発する科学者とは比較にならないけれども、芸術家としてより多くの人々に貢献し、鼓舞する能力を持つ。たとえば、イタリアのミラノ大聖堂で、復活祭の日に、四大テノールの1人、イタリアの盲目の声楽家アンドレア・ボチェッリのソロコンサートを世界に向けて生中継した。天上の歌声で、全世界で、肺炎に捕らえられ、また、愛する人を失った傷ついた心を、音楽が慰めてくれた。

二、新コロナウィルスが美術市場に影響を与え、多くの画廊や美術館が次々の休館し、欧米では少なくない数のギャラリーが廃業するというニュースもある。最初の被害を受けたのは、収入の不安定な新進の芸術家たちで、ウィルスの流行以前から彼らの収入はすでに厳しかったが、今これらの機関が閉鎖されたことにより、彼らの作品へのアクセスが強制的に絶たれてしまった。現代の問題は現代的な手段を必要としており、インターネット上では、イギリスのマシュー・バローズという芸術家が、生活に感染病の影響を受けている芸術家に協力を要請し支援するために始めた「#artistsupportpledge」というキャンペーンが登場した。そのコンセプトと手法はシンプルで、アーティストが自分の作品の画像をソーシャルプラットフォームに投稿し、それを200ポンドを超えない価格で販売するというものだ(送料は含まず)。誰でも作品を購入することができ、一人の芸術家の売上が1,000ポンドに達する都度、他の芸術家の作品に200ポンドを費やすことを承諾する。台湾でも同じようなコミュニティが生まれており、フェイスブックで3万人以上が参加し、お互いに協力し支え合っている。

三、疫病対策用品・メッセージング・手作りワークショップ。台湾の芸術文化機関も、物資が不足している時に感染症に抵抗する全人口のニーズを満たそうと、人々が赤外線放射温度計を手作りするプログラムを導入している。同時に有名な台湾ハッカー集団臨時政府GOVも、防疫オンラインの韓国・香港・台湾のハッカー集団FtOとの合同会議「公民黑客防疫協作陣線-FtO Anywhere 2020-1」を通じて相互に防疫の経験を共有している。芸術系のコミュニティや学校でもソーシャルメディアを活用して、ウイルスの知識や正しい予防法を提供している。多くの教育と会議での討論、知識の伝達に支障をきたすことのないようにし、フェイクニュースのパニックに陥らないようにファクトチェックの重要性を教えている。

このポストCOVID-19時代に非伝統的な「超限戦」はすでに形を整えた。これは、金融、貿易、サイバーハッキング、メディア、国際法などの分野が含まれ、いつでもどこでも新しい種類の戦場に変貌する。破壊的なイノベーションが、中央からでなく、既存の産業やシステムの辺縁から生まれるように。芸術産業においても破壊的イノベーションが起きるとすれば、その可能性の一つは5Gやブロックチェーン技術と関係があるに違いない。5Gインターネットと生体認証が結合すると、過去のSF映画に描かれていたような完全監視が、予見可能な未来に起こる可能性が高い。

違いとしては、全体主義国家では政府が支配するが、「自由世界」では、企業や資本家が支配するということだろう。だが、最も怖しいのは監視そのものではなく、心身の状態によって、あなたの価値や人生を決定するようになるということだ。情報公開された自由世界と、全体主義国家が疾病に対応する時の距離はどれほど遠いだろうか?それは社会全体の民主主義と自由の実践と追求かもしれないし、あるいは任天堂の『あつまれどうぶつの森』ゲームをもたらすビッグ・ブラザーの政府かもしれない。仮想世界においてさえ、安定を維持するために。ゲームの世界には思想の自由がない。現実世界ではどうか? 疫病の隠匿が引き起こす世界規模の害悪は言うまでもない。
 
そして今の時代、芸術は、あなたや私が想像する以上の役割を果たすことができる。次の行動を真剣に考える時が来ているのだ。


Post-COVID-19 era where artists fought together

WU, Darkuen

This war has long been fought, but this time the common enemy of humanity is the tiny, invisible coronavirus.

The New Coronary Pneumonia (COVID-19) epidemic has hit the world, and countries around the world have taken measures such as strict closure of cities and isolation at home. To date, more than 1.7 million people have been diagnosed worldwide, and the number of deaths has exceeded 100,000 and continues to climb. This indescribable virus and its high infectivity caused more human injuries than SARS 17 years ago. Today, more than half of the world ’s population is unable to maintain their daily life due to epidemic prevention. The aviation, hotel, and restaurant are in depression, and the global manufacturing supply chain is interrupted. The world will face huge economic losses beyond the 2008 financial tsunami.

Facing the epidemic, all were equal, and the indiscriminate attack of the virus made people change. Most arts and cultural institutions, exhibitions in art galleries, and even bars, nightclubs, and religious gatherings as well as any other venues involving mass events, have been temporarily suspended due to epidemic preparedness. We do not yet know when this epidemic situation will slow down.  Grouping is becoming a taboo for epidemic prevention. The impact is quite broad. The "social distance" promulgated by governments of various countries allows us to ask questions: when exhibitions and performances are forced to be canceled, and art galleries and theater companies are forced to start laying off staff, what can artists do at this time? And how should they act? We can foresee that in the history of mankind, 2020 will be a very important turning point in the history of art. The new Corona Pneumonia (COVID-19) will bring about some comprehensive possible artistic transformation or redirection. This shift is not only a change in the theme, type, and creative thinking, but also a change in the way the presentation and exhibition methods interact with the audience. The creator must go beyond the perceptual boundaries of distance and body to provide more creative directions.
 
Nowadays, many artists have devoted themselves to action to fight enemies invisible to the naked eye with their own abilities.

1. On the Internet, artists began to connect on the line to spread the soothing energy of music and dance, perhaps incomparable to scientists developing vaccines and drugs, but as artists, the ability to contribute to encourage more people. For example, Milan Cathedral, Italy, broadcast the live solo concert of Andrea Bocelli, a blind vocalist from Italy, one of the four tenors in the world on Easter. With heavenly vocals, the music soothes the wounded souls of the world who have been imprisoned or lost loved ones due to pneumonia.

2. In the scope of the impact of the new crown virus on the art market, many galleries and art galleries have closed, and there are news that many galleries in Europe and America have closed their operations. The first to bear the brunt are the up-and-coming artists with variable incomes, who were strapped for cash before the viral epidemic, and now the closure of these institutions has led to a forced disruption of the access to their work. Modern problems require modern means. Artists have launched the "#artistsupportpledge" mutual assistance activity on the Internet. An British artist named Matthew Burrows initiated it, hoping to provide assistance to artists whose lives are affected by the epidemic. The concept and implementation of this project are very simple. The artist post images of his work on the social platform and sell it for no more than £200  (excluding shipping costs). Anyone can buy work and every time one artist reaches £1,000 in sales, they commit to spending £200 on another artist's work. The same community has been sparked in Taiwan, with more than 30,000 people on Facebook joining to support each other through mutual cooperation.

3. Anti-epidemic materials, news verification and self-made workshops. Taiwan's arts and cultural institutions also use programs to teach people to make their own infrared forehead themometer, helping to supplement the people's anti-epidemic needs while supplies are out of stock. At the same time, the well-known Taiwanese hacking team, Provisional Government G0V, is also collaborating with the Korean, Japanese and Taiwanese hacking team, FtO connect, through the "Civic Hacking for Public Health - FtO Anywhere 2020-1 Hong Kong, Taiwan, Japan and Korea Online Sharing Meeting" to share their experiences in epidemic prevention. Art communities and schools also use social media to provide everyone with knowledge of viruses and the correct way to prevent epidemics. Allowing much teaching and conference discussion, the knowledge transfer to operate without interruption, and teaching the importance of fact-checking to avoid the panic of fake news.

In this post-COVID-19 era, untraditional out-of-limit battles have taken shape. Including finance, trade, cyber hacking, media and international law, etc., it has been transformed into a new battlefield in anytime and anywhere. Just as disruptive innovation comes from the margins of an established industry or system, rather than from the center. If disruptive innovation also occurs in the art industry, one of the possibilities is bound to be related to 5G and blockchain technology. When 5G Internet is combined with biometrics, the comprehensive monitoring depicted in past science fiction movies is very likely to happen in the foreseeable future. 

The difference is only that in totalitarian countries it is the government that controls you, but in the "free world" it may be corporations and capitalists that control you. But the most frightening thing is not the monitoring itself, but the fact that it will be able to determine your value and life by your state of mind and body.  How far is the free world of open information from the totalitarian state's response to disease? It can be the practice and pursuit of democracy and freedom in the whole society, or it can be the big brother government to bring down  "Animals Crossing" game by  Nintendo. Even in the virtual world, in order to maintain stability.The world of games does not have freedom of thought. How is it possible in the physical world? Needless to mention the global harm caused by the concealment of the epidemic.

Art can play a role far more than you and I can imagine in this era and it's time to think hard about our next move.

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