전염병 시대의 인지 전쟁
전염병 시대의 인지 전쟁
이 기사를 공유합니다

[평화예술칼럼, Peace Art Column] (56) 우다퀀
제주도는 평화의 섬입니다. 항쟁과 학살의 역사를 가지고 있기에 평화를 염원하는 마음은 더욱 간절할 수 밖에 없습니다. 제주4.3이 그렇듯이 비극적 전쟁을 겪은 오키나와, 2.28 이래 40년간 독재체제를 겪어온 타이완도, 우산혁명으로 알려진 홍콩도 예술을 통해 평화를 갈구하는 ‘평화예술’이 역사와 함께 현실 속에 자리 잡고 있습니다. 이들 네 지역 예술가들이 연대해 평화예술운동을 벌이고 있습니다. 이들의 평화예술운동에 대한 창작과 비평, 이론과 실천의 공진화(共進化)도 매우 중요합니다. 독립언론 [제주의소리]가 네 나라 예술가들의 활동을 ‘평화예술칼럼(Peace Art Column)’을 통해 매주 소개합니다. 필자 국적에 따른 언어가 제각각 달라 영어 일어 중국어 번역 원고도 함께 게재합니다. [편집자 글]

코로나19는 1년 이상 세계를 황폐화시켰다. 지난해 초부터 세계를 휩쓴 바이러스는 인류의 생존 방식에 영향을 미쳤다. 대만은 5월 초부터 영국 알파 변이 바이러스의 공격을 받아왔다. 전염병 방역은 해외로부터의 바이러스 유입을 통제하기 위해 공항 경계선을 엄격히 지키고 지역 사회 감염을 억제하기 위해 PCR 테스트 방식으로 전환하고 있다. 대만 전역에 걸쳐 솽베이 캐피탈서클에서 확산된 환자 수는 현재 1,000여 명에서 14,000여 명으로 증가했다. CDC의 일일 기자 회견 정보와 강력한 국가 방어 능력으로, 이 전염병은 3단계 전염병 예방 경보 상태에 들어간 후 두 달 만에 빠르게 통제되었다.

사실, 이것은 도련선(島鏈線, island chain, 1982년 중국군이 설정한 해상 방어선)에 있는 사람들에게는 엇갈린 축복이다. 백신이 부족한 상황에서 대만이 COVAX 플랫폼에서 주문한 백신이 곧바로 도착하지 않았다. 대만 사람들은 1년 반 동안 평화로운 삶을 살았다. 갑자기 전염병이 퍼졌고, 많은 사람들이 정상적인 판단력을 잃었다. 지휘부의 신뢰성이 무너지면 친중파의 목소리가 높아져, ‘중국이 백신을 줄 수만 있다면, 중국이라 부르든, 대만이라 부르든, 1992년 합의라고 부르든, 아무 문제 없다’는 목소리들이 점차 주류가 될 것이다. 그런 목소리들에는 중국 공산당의 사악한 의도가 잠재해 있다. 오랫동안 침묵해 온 야당과 결합해 중국 정부의 대리인 역할을 한다. 사냥의 심기를 보면서 그는 대만의 전염병이 걷잡을 수 없게 되어 국제적인 백신 부족 상태에서 중국 백신을 수입하기를 희망하면서 중국 대본을 그대로 읽었다. 많은 호기심 어린 메시지들이 노인들의 정보 창구로 전달된다. 외국 사이버 부대의 인지전투 공격 아래, 대만 사회를 양 진영으로 갈라놓으려는 가짜뉴스가 하늘을 날아다녔다.

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
미국 C-17 수송기가 그랜드호텔 상공을 날며 타이페이 쑹산 공항 착륙을 준비하고 있다. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
미 상원의원이 탄 C-17 수송기는 타이페이 쑹산 공항에 도착했다. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

작년부터 현재까지 전 세계적으로 유행하고 있는 것과 비교하여 대만은 전염병 예방 마라톤에서 좋은 성적을 거두고 있다. 국제 우방들이 뛰어난 국가적 자질로 설중송탄(雪中送炭), 백신을 보내는 것은 매우 감사한 일이다.

대만에는 1년 반 동안 밤낮으로 싸워온 심각한 전염병 예방팀이 있다. 전염병 예방팀과 의료진 덕분에 올해 반년의 좋은 기억은 우리에게 다양한 루머에 대한 항체를 제공했고, 우리는 한동안 버틸 수 있다. 하지만, 외국 세력과 힘을 합쳐 평화를 노래한 야권은 다른 인터넷 포럼, 텔레비전, 신문, 그리고 라인 그룹의 압도적인 공격을 중국과 조율했다. 다양한 카운티, 도시 및 이익 단체도 조치를 취했다. 한동안, BNT라고 불리는 백신은 전 세계에 단 하나뿐이고 친 중국 그룹만이 사용할 수 있는 것으로 보인다. 그 이유는 물론 중국의 계산 때문이다. 질병관리본부의 CDC팀은 많은 압박에 직면해 있으며 이를 거의 억제할 수 없다.

탄약이 거의 다 떨어졌을 때, 나의 좋은 친구 일본이 그것을 쐈다. 지난달 4일 백신 124만 도스를 실은 JAL 여객기가 대만 타오위안(Taoyuan) 국제공항에 도착해 사기가 크게 높아졌다. 다음날인 6월 6일, 미 공군 C-17 수송기가 3명의 미 하원의원을 태운 채 한국의 우산 기지에서 타이페이 쑹산 공항으로 날아갔다. 그 뒤에 있는 의미는 자명하다. 미국이 주도하는 새로운 냉전은 점점 더 강력해지는 중국을 포함하고 있다고 해석할 수 있다. 오키나와, 대만, 필리핀의 첫 번째 섬 체인의 중요성이 다시 한 번 국제적인 물결로 밀려났고 일본, 대만, 한국, 그리고 미국 간의 다자간 협력이 형성되었다. 우리는 혼자가 아니다. 내가 1992년의 합의와 백신을 대가로 한 나라, 두 개의 체제를 인정해야 할 뻔 했던 가장 어려운 순간, 벼랑 끝에 선 좋은 친구들이 너무나 많았다.

6월 19일, 미국은 250만 도스의 모데나 백신을 기증했고, 이것은 6월 20일에 빠르게 전달되었다. 미국 정부는 대만이 "정치적 유행병"이라는 도전에 직면해 있음을 분명히 했으며 중국은 백신 구매를 막았다. 미국은 진실을 지적하고 대만을 방어하기 위한 조치를 취하고 있다. 6월 22일, 발트 3개국 중 하나인 리투아니아는 대만에 2만 도스의 AZ 백신을 기증했다고 발표했다. 작년에 대만은 리투아니아에 10만 개의 마스크를 보냈다. 오늘날 리투아니아는 유럽연합 국가 중 처음으로 대만에 백신을 기증하는 "봄맞이"를 하고 있다.

사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
가브리엘리우스 랜드스베리스 리투아니아 외교부 장관은 리투아니아 정부가 대만에 2만 도스의 백신을 기증할 것이라고 말했다. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
사진=우다퀀. ⓒ제주의소리
일본은 대만에 124만 도스의 백신을 지원한 데 이어 COVAX를 통해 대만에 대한 추가적인 백신 기부를 고려하고 있다고 밝혔다. 사진=우다퀀. ⓒ제주의소리

가브리엘리우스 랜드스베리스 외교부 장관도 트위터에 "자유를 사랑하는 사람들은 서로를 돌봐야 한다"고 적었다. 리투아니아가 우리에게 볼 수 있는 것은 작은 나라가 공산주의 패권에 직면했을 때, 여전히 우뚝 설 수 있고 위협과 도전을 두려워하지 않을 수 있다는 것이다. 6월 25일, 일본 정부는 100만 도스의 AZ 백신을 추가로 보낼 것이라고 발표했습니다. 일본은 지난달 대만에 AZ백신 124만 도스를 기증한 데 이어 AZ백신 113만 도스를 공급했다. 7월 6일 현재 대만의 백신 수에는 자체 구매, COVAX 플랫폼 배포, 미국과 일본의 선물 등이 포함된다. 526만 번 이상 투여되었다. 방울의 은총은 봄까지 보답될 것이다.

인터넷 오피니언 리더인 원랑동 씨는 다음과 같이 요약했다.

원래, 우리는 중국에게 백신을 접종하도록 강요당할 수도 있지만, 우리는 그것을 방어했다.
우리는 상하이푸싱(上海復星) 의약그룹의 정치적 상황을 받아들이도록 강요받았을 수도 있지만, 그것 또한 고수했다.
원래, 타이페이 시장 고원제는 신을 창조하는 절정까지 내몰렸지만, 우리는 여전히 버텼다.
이 두 달은 매우 힘들었다. 어려운 시기에 목소리를 높인 모든 사람들은 중국에서의 여론전에서 우리가 어려운 싸움에서 이기도록 허락했다.
비록 그것은 일시적일 뿐이지만.
중국은 백신이 도착하면 문제를 찾아 언제든 다시 돌아올 것이다.
하지만 우리는 붉은 군대의 공격에 저항할 수 있는 자신감을 항상 가질 것이다.
원래 BNT 계약을 지키는 것이 대만인들에게는 승리이다.
열심히 일한 사람은 누구나 작은 박수를 받을 만하다.
모두 열심히 일했다.

전염병 상황은 장소에 따라 다르다. 코비드19가 우한에 방출된 순간부터 시작해서, 결국 우리가 직면해야 할 것은 우리가 살고 있는 세상이다. 누구나 그런 세상에 대한 자신만의 상상력을 가지고 있고, 다른 생활 조건과 가치 선택 때문에 그에 상응하는 생활방식이 도출되어야 한다. 이른바 인식전쟁은 끊임없이 본연의 인식을 뒤엎고 다른 감정을 형성해 사회공황과 혼란, 인종 간 적대감을 조성하는 것이다. 이러한 접근은 제2차 세계대전, 한국 전쟁, 그리고 최근 몇 년간의 홍콩에서의 시위 운동에서 볼 수 있다. 대만은 항상 이 보이지 않는 전쟁의 공격을 받아왔지만, 실제 사이버 군대를 제외하고, 대부분의 사람들은 이 국가들을 전쟁의 한 종류로 여기지 않으며, 그들이 다른 사람들보다 더 똑똑하다고 생각하는 종류의 네트워크로 여기지 않는다. 루수안민은 저기서 바람을 안고 춤을 췄다. 인간 사회에게 이것은 중대한 위기이다.

간단히 말해서, 우리는 모두 독립적인 사람들이다. 바람이 불면 흔들리기 쉽다. 버티는 것은 정말 쉽지 않다. 동도일명(同島一命)의 사회적 축소판은 점점 더 늘어나는 멀티미디어 환경에서 인간이 서로를 어떻게 찾는지에 대한 무섭지만 안심이 되는 이야기이다. 우리는 함께 있고, 혼자 있고, 스스로를 보호하기 위해 가장 끈질긴 기분을 사용한다. 이것은 또한 여러분이 보호하고 싶은 사람들을 보호하고 기술을 통해 인간 사회의 긍정적인 에너지를 유지하는 주요한 방법이다. 이 전염병의 순간에, 만약 모든 사람들이 바닥에서부터 대중을 돌보고, 그들 스스로 대중을 돌보고, 전염병 예방 책임의 일부를 수행할 수 있다면, 그것이 이상적인 전염병 예방 국가이다.

# 우다퀀(吳達坤, WU Darkeun)

타이페이국립미술대학을 졸업한 후 타이페이예술대학 '관두미술관' 큐레이터, 대안공간 'VT ARTSALON' 디렉터, '타이페이국제예술촌' 디렉터 등을 역임했습니다. 현재 타이페이 소재 복합문화공간 'C-LAB(Taiwan Contemporary Culture Lab)' 수석큐레이터로 일하고 있습니다.


疫情時代下的認知作戰
吳達坤

Covid19肆虐全球已經一年多了。從去年初開始,這場肆虐全球的病毒影響了人類的
生存模式。從踏入五月中開始,台灣受到英國 Alpha 變種病毒的入侵,疫情的策略也
從嚴守機場邊境控制境外病毒移入,轉移到PCR檢驗圍堵社區感染的方式。從雙北
首都圈蔓延全台,病例由一千多例增加到今天的一萬四千例。藉著CDC每日確實的記
者會資訊與國民強大的自肅能力,進入三級防疫警戒的非封城狀態下,兩個月內迅速
控制疫情。

其實,這對島鏈上的人民來說,是喜憂參半的。在疫苗短缺的狀態下,台灣向
COVAX平台訂購的疫苗讓未即時到貨。台灣民眾過平靜的生活一年半,忽然疫情延燒
燒,許多人喪失了正常的判斷力。如果指揮中心的公信力被打爛,民眾的恐慌會讓親
中派的聲音趁虛而入:「被叫中國台灣也好、九二共識也好,只要中國能給我們疫苗
,甚麼都好。」這樣的聲音就會慢慢變成主流。這樣的聲音潛藏著對岸中國共黨的禍
心。結合境內沉寂許久的反對黨,扮演中國政府的代理人。見獵心起,附和著中國的
劇本,希望台灣疫情失控,在國際疫苗短缺的狀態下進口中國疫苗。許多見縫插針的
訊息傳遞在長輩的資訊管道。在境外網軍的認知作戰攻擊之下,假消息滿天飛舞,試
圖將台灣社會撕裂成兩個陣營。

從去年到現在,和全球疫情比較起來,台灣在防疫馬拉松上很不錯了,以優良的國民
素質對抗,國際朋友雪中送炭贈送疫苗,真的很感恩。

好險,台灣人有一群認真做事的防疫團隊,沒日沒夜了拚了一年半。這一年半的美好
記憶,對防疫團隊、醫護人員的感謝,讓我們對各種謠言有了抗體,可以多撐一會。
然而,聯手與境外勢力唱和的反對陣營,鋪天蓋地的攻擊從不同網路論壇、電視、報
紙、Line群組,配合中國進行。各縣市跟利益團體也紛紛出手,一時之間,好像世界
上只有一種疫苗叫做BNT,而且只有親中派買得到。背後原因,當然就是中國的盤算
。中央疾管署CDC團隊面臨很大的壓力,快撐不住了。

快要彈盡援絕的時候,好朋友日本出手,6月4日,載著124萬劑的疫苗的日航JAL航班
飛抵達到台灣桃園國際機場,滿載來自日本的關懷,士氣大振。隔天6月6日,一架美
軍空軍 C-17運輸機從韓國屋山基地飛抵台北松山機場,載著三位美國議員。背後的含
義,已經不言而喻。可解讀以美國為首的新冷戰圍堵日益強大的中國,沖繩、台灣、
菲律賓的第一島鏈重要性再度被推向國際浪頭,日本、台灣、韓國、美國的多邊合作
已然成型。我們並不孤單。在最艱難的時刻,在差點要被逼到承認九二共識、一國兩
制來換取疫苗的懸崖邊上,有這麼多的好朋友幫忙。

6月19日,美國捐贈250萬劑莫德納疫苗,6月20日火速送達。美國政府說得很清楚,
台灣面對「政治疫情」的挑戰,購買疫苗被中國阻擋。美國點明真相,用行動協防台
灣。6月22日,波羅的海三國之一的立陶宛宣布捐贈2萬劑AZ疫苗給台灣。曾在去年台
灣送給立陶宛10萬片口罩,如今立陶宛「湧泉以報」,成為第一個捐疫苗給台灣的歐
盟國家。該國外交部長藍斯柏吉斯(Gabrielius Landsbergis)也在推特中寫道,雖然

數量不多,但他感到驕傲,「熱愛自由的人民應該要彼此照顧」。立陶宛捐贈台灣2萬
劑AZ,看似數量不多,卻表達了不畏得罪中國的勇氣。立陶宛讓我們看到的是,小國
面對共產霸權的時候,依然可以挺直腰桿,不懼威脅挑戰。6月25日,日本政府宣布
再送100萬劑AZ疫苗(之後來了113萬劑)。繼6月捐贈台灣124萬劑AZ疫苗後,日本
援助的數量有113萬劑,截至7月6日為止,台灣境內疫苗數量包括自購、COVAX平台
分發與美日贈送,已有逾526萬劑。涓滴之恩,日後當以湧泉相報。
一位網路意見領袖溫朗東先生總結寫著:

原本我們可能被迫打中國疫苗,我們守住了。
原本我們可能被迫接受上海復星的政治條件,我們也守住了。
原本柯文哲(首都市長)會被推上造神的高峰,我們還是守住了。
這兩個月,異常艱困,每一個在艱難時刻出來發聲的人,讓我們在中國輿論戰裡,打
贏了艱困的一戰。
雖然只是暫時的。
中國隨時會捲土重來,在疫苗到貨時間上找麻煩。
但我們永遠有信心對抗紅色力量的攻擊。
堅持原廠的BNT合約,是台灣人的勝利。
每個努力過的人,都值得給自己一點掌聲。
大家都辛苦了。

各地疫情狀態不同,從 Covid19被放出來到武漢的那刻開始,最終我們要面對的就是
一個與它共處的世界。對這樣的世界每個人都有他的想像,也因著不同的生存條件以
及價值取捨,應該衍生出對應的生活方式。所謂「認知作戰」即是不斷地顛覆你原本
的認知,然後在你腦中形塑一種異於原來的感覺想法去製造社會恐慌混亂以及族群之
間的對立仇恨。如此作法無論在二戰或是韓戰與近年香港的抗爭運動中都可見身影。
而台灣一直以來都飽受這種無形的戰爭攻擊,但是除了真正的網軍之外,絕大多數人
不會把這些狀態認為是一種戰爭,更多的是那種自以為比大家聰明的網路酸民在那邊
隨風起舞。對於人類社會,這才是重大危機。

總之,我們都是一個獨立個體,風一吹就容易搖擺,真的要挺住不容易。「同島一命
」的社會縮影,令人畏懼卻也令人安心地敘述人類是如何在這愈來愈多媒體風景中找
到彼此。我們用最堅韌的心情一起自肅,一起孤獨( Alone together),保護好自己
。也是保護你想保護的人,以科技維繫人類社會正向能量的主要方式。疫情當下,每
個人如果都能由下而上,由自身去關照公共,好好盡好自己一份防疫的責任,那才是
理想的防疫狀態。


 エピデミック時代における<認知の戦争>
ウー・ダクゥン
 
Covid19は1年以上も世界に打撃を与えている。昨年の初め以来、このウィルスは人間の生存様式に影響を与えてきた。5月以降、台湾はイギリスのアルファ変異型に侵され、感染対策戦略もまた、海外からのウィルスの流入を抑制するために空港の出入管理を厳重にすることから、PCR検査による市中感染の封じ込めへとシフトしている。流行は首都圏から台湾全土に広がり、症例は1,000から現在では14,000まで増加した。CDCの連日の記者会見と国民の自己防衛能力の高さのおかげで、3段階の防疫警報のうち非ロックダウン段階に入ってから2ヶ月で流行は急速に収束した。
 
実は、これは列島線の人々にとって喜憂半ばすることだ。ワクチン不足のさなか、台湾がCOVAXプラットフォームから発注したワクチンは即座に到着しなかった。台湾の人々は1年半は静かな生活を送ったが、疫病が突然蔓延して多くの人が正常な判断を失った。司令部の信頼性が崩れた時、「中国の台湾と言われようが、1992年コンセンサスと言われようが、中国がワクチンをくれれば何だっていい」という公衆のパニックは、親中派の声に状況を利用させることになるだろう。そんな声が徐々に主流になる。このような声は、向こう側にいる中国共産党の悪事の表れである。長い間沈黙していた国内の野党と結合し、中国政府の代理人を演じるものだ。国際的なワクチン不足の状態で、台湾の流行がコントロールできなくなり、中国のワクチンが輸入されることを期待して、狩りが行われた。これらのメッセージの多くは、長老たちの情報チャンネルを通じて伝えられた。海外のサイバー戦士たちの認知戦争攻撃の下で偽の情報が飛び交い、台湾社会を二つの陣営に引き裂こうとしている。
 
昨年から現在まで、世界的な流行と比較すると、台湾は防疫マラソンをよくやってきた。疫病に立ち向かう優れた性質をもつ国民と、雪中に炭やワクチンを送ってくれる国際的な友人に感謝する。
 
幸いにも、台湾には1年半にわたって昼夜を問わず働き続けた真摯な防疫チームがあった。この1年半の好ましい記憶があり、ワクチンチームや医療従事者のおかげで、もうしばらくはもろもろの噂に堪えうるだけの抗体がある。しかし、中国以外の勢力と手を組んで平和を訴える反対陣営は、中国と連携したさまざまなインターネットフォーラム、テレビ、新聞、LINEグループからの圧倒的な攻撃を受けている。県や市、利益団体も行動を起こしている。しばらくの間、世界にはBNTというワクチンしかなく、親中派しか入手できないようだ。その背景には、もちろん中国の計算がある。中央疾病管理局のCDCのチームは大きなプレッシャーの中でほとんど踏ん張ることができなくなっている。
 
弾薬が尽きそうになった時、撃ってくれたのは親友の日本だった。6月4日、思いやりに満ちた124万回分のワクチンを積んだJAL便が日本から台湾の桃園国際空港に到着して、意気が上がった。翌6日、アメリカ空軍のC-17輸送機が3人の議員を乗せて、韓国の烏山基地から台北松山空港に到着した。その意味は明らかだ。アメリカが主導する新冷戦が、強大化する中国を封じ込めたと解釈できる。沖縄、台湾、フィリピンの第一列島線の重要性が再び国際関係の前線に押し出され、日本、台湾、韓国、アメリカの多国間協力が具体化したのである。私たちは孤立していない。ワクチンと引き換えに1992年コンセンサスや「一国二制度」を認めざるを得なくなりそうな最も困難な時期に、私たちには崖っぷちで助けてくれる多くの良き友人がいたのだ。
 
6月19日、アメリカは250万回分のモデルナワクチンを寄付し、6月20日に電光石火で到着した。アメリカ政府は、台湾が「政治的な疫病流行」に直面していること、そして台湾のワクチン購入を中国がブロックしていることを明らかにした。米国は真実を指摘し、台湾を守るために行動を起こしている。6月22日、バルト三国の一つであるリトアニアは、台湾にAZワクチン2万本を寄附すると発表した。昨年、台湾はリトアニアに10万枚のマスクを送っており、今回、リトアニアは「泉の恩返し」としてEU諸国で初めて台湾にワクチンを寄附した。同国のガブリエル・ランズベルギス外相も、量は小なくても「自由を愛する人々がお互いを大切にすること」を誇りに思うとツイートした。リトアニアが台湾に寄付した2万回分のAZは多いとは言えないかもしれないが、中国の気分を害するのを恐れない勇気を示している。リトアニアが示したのは、小さな国が共産主義の覇権に直面しても、脅威や挑戦を恐れずに堂々としていられるということだ。
 
6月25日、日本政府はさらに100万回分のAZワクチンを、続いて113万回分を送ると発表した。 7月6日時点で、購入分、COVAXプラットフォームからの配給、アメリカや日本からの寄付分を含めて、台湾におけるワクチンは526万回分を超えた。恩の滴に私たちは泉をもっていつか応えたい。
  
インターネット上のオピニオンリーダーであるウェン・ランドン氏は総括してこう書いた。
 
中国製ワクチンを強いられるところだったのに、我々はそれを防いだ。
上海復星医薬から政治的な条件を強いられるかもしれなかったのに、我々はこらえた。
本来ならば、コー・ウェンジェ(台北市長)が神を創造する絶頂に達したが、まだ我々は踏みとどまっている。
この2ヵ月間は極度に困難な時期だった。このようなときに声を上げた全ての人のおかげで、中国との世論との困難な戦いに勝利することができた。
一時的なものではあっても。
中国はいつでも戻ってきて、ワクチンの到着を邪魔できる。
しかし、我々は常に赤い勢力に抵抗する自信がある。
BNTとの原契約を堅持したのは台湾人の勝利だ。
頑張った人は皆、小さな拍手に値する。
みんな頑張った。
  
流行の状態は場所によって異なるが、Covid19が武漢に放たれた瞬間から、私たちは最終的にそれと共存する世界を目の当たりにすることになった。誰もがそのような世界を想像し、それぞれの生活環境や価値観に応じた生き方を考えているはずだ。いわゆる「認知戦」とは、本来の認識を常に覆し、心の中に別の感覚を作り出して、社会のパニックやカオス、異なるエスニック集団間の憎悪を引き起こすことだ。これは、第二次世界大戦、朝鮮戦争、そして最近の香港での抗議活動でも見られた。台湾はこのような見えない戦争に長い間さらされてきたが、本物のサイバー軍を除けば、ほとんどの人はこの状態を一種の戦争であるとは見ておらず、自分を誰よりも賢いと思うような種類のネットワークが増えてきた。インターネットのお化けはそこで風に乗って踊る。人間社会にとって、これは大きな危機だ。
  
つまり、私たちはみな<個>である。風が吹く時になびくのは簡単だ。持ちこたえるのは簡単ではない。「同島一命」の社会の縮図は、マルチメディア化する景色の中で、人間がどうやってお互いを見つけていくのかという、おそろしくも心強い物語だ。一緒に真剣に取り組むことで自分を守り、最も溌剌とした気分で一人(一起孤独)になる。それはまた、守りたい人を守り、テクノロジーによって人間社会のポジティブなエネルギーを維持するための主な手段でもある。エピデミックの中で、みんながボトムアップで公共を大切にし、流行を防ぐために自分の役割を果たすのが理想的な状態だと思う。


Cognitive warfare in the era of epidemic

Covid19 has ravaged the world for more than a year. Since the beginning of last year, the virus that has ravaged the world has affected the survival mode of mankind. Since the beginning of May, Taiwan has been invaded by the British Alpha variant virus. The epidemic strategy has also been strictly guarding the airport border to control the influx of viruses from abroad, and shifting to the method of PCR testing to contain community infections. Spread across Taiwan from the Shuangbei Capital Circle, the number of cases has increased from more than 1,000 to 14,000 today. With the CDC’s daily press conference information and the strong national self-defense ability, the epidemic was quickly controlled within two months after entering the non-locked state of the three-level epidemic prevention alert.

In fact, this is a mixed blessing for the people on the island chain. In the state of vaccine shortage, the vaccine ordered by Taiwan from the COVAX platform did not arrive immediately. The people of Taiwan lived a peaceful life for a year and a half. Suddenly, the epidemic spread, and many people lost their normal judgment. If the credibility of the command center is broken, the public’s panic will make the voice of the pro-China faction take advantage of it: “It doesn’t matter if it’s called China, Taiwan, or the 1992 consensus, as long as China can give us a vaccine, everything is fine. Such voices will gradually become mainstream. Such a voice lurks the evil intentions of the Chinese Communist Party on the other side. Combining with the opposition party in the country that has been silent for a long time, act as the agent of the Chinese government. Seeing the heart of hunting, he echoed the Chinese script, hoping that the Taiwan epidemic will get out of control and import Chinese vaccines in a state of international vaccine shortages. Many inquisitive messages are passed on to the information channels of the elders. Under the cognitive combat attacks of foreign cyber troops, false news was flying all over the sky, trying to tear Taiwanese society into two camps.

From last year to the present, compared with the global epidemic, Taiwan has been doing well in the epidemic prevention marathon. It is very grateful for international friends to send charcoal and vaccines in the snow to fight with excellent national qualities.

Good risk, Taiwanese have a group of serious epidemic prevention teams who have been fighting for a year and a half day and night. The good memories of this year and a half, thanks to the epidemic prevention team and medical staff, have given us antibodies to various rumors, and we can hold on for a while. However, the opposition camp that has joined forces with foreign forces to sing peace, overwhelming attacks from different Internet forums, television, newspapers, and Line groups, coordinated with China. Various counties, cities, and interest groups have also taken action. For a while, it seems that there is only one vaccine in the world called BNT, and it is only available to the pro-China group. The reason behind this is, of course, China’s calculations. The CDC team of the Central Administration for Disease Control is facing a lot of pressure and is almost unable to hold it.

When the ammunition was about to be exhausted, my good friend Japan shot it. On June 4, the JAL flight JAL carrying 1.24 million doses of vaccine arrived at Taiwan Taoyuan International Airport, full of care from Japan, and morale was greatly boosted. The next day, on June 6, a U.S. Air Force C-17 transport plane flew from the Wushan base in South Korea to Taipei Songshan Airport, carrying three U.S. congressmen. The meaning behind it is self-evident. It can be interpreted that the new Cold War led by the United States has contained an increasingly powerful China. The importance of the first island chain of Okinawa, Taiwan, and the Philippines has once again been pushed to the international wave, and multilateral cooperation between Japan, Taiwan, South Korea, and the United States has taken shape. We are not alone. At the most difficult moment, when I was almost forced to admit the 1992 consensus and one country, two systems in exchange for vaccines, there were so many good friends on the edge of the cliff.

On June 19, the United States donated 2.5 million doses of Modena vaccine, which was delivered quickly on June 20. The U.S. government has made it very clear that Taiwan faces the challenge of a “political epidemic” and China has blocked its purchase of vaccines. The United States points out the truth and uses actions to help defend Taiwan. On June 22, Lithuania, one of the three Baltic countries, announced the donation of 20,000 doses of AZ vaccine to Taiwan. Last year, Taiwan sent 100,000 masks to Lithuania. Today, Lithuania is “repaying the spring”, becoming the first EU country to donate vaccines to Taiwan. 

The country’s foreign minister, Gabrielius Landsbergis, also wrote on Twitter that although the number is small, he is proud that “people who love freedom should take care of each other.” Lithuania donated 20,000 doses of AZ to Taiwan, which seems to be a small amount, but it expresses its courage not to offend China. What Lithuania allows us to see is that when a small country faces communist hegemony, it can still stand tall and not be afraid of threats and challenges. On June 25, the Japanese government announced that it would send another 1 million doses of AZ vaccine (1.13 million doses later). Following the donation of 1.24 million doses of AZ vaccine to Taiwan in June, Japan has provided 1.13 million doses of AZ vaccine. As of July 6, the number of vaccines in Taiwan includes self-purchasing, COVAX platform distribution and gifts from the United States and Japan. There have been more than 5.26 million doses. The grace of the trickle will be repaid by the spring.

Mr. Wen Langdong, an internet opinion leader, summed up:

Originally, we might be forced to vaccinate China, but we defended it.
We might have been forced to accept the political conditions of Shanghai Fosun, but
we also held onto it.
Originally, Ko Wen-je (the mayor of Taipei ) would be pushed to the peak of creating
gods, but we still held on.
These two months have been extremely difficult. Everyone who spoke out at a
difficult time allowed us to win a difficult battle in the battle of public opinion in China.
Although it is only temporary.
China will make a comeback at any time, looking for trouble when the vaccine
arrives.
But we will always have the confidence to resist the attacks of the red forces.
Adhering to the original BNT contract is a victory for the Taiwanese.
Everyone who has worked hard deserves a little applause.
Everyone has worked hard.

The epidemic situation varies from place to place. Starting from the moment when Covid19 was released to Wuhan, what we have to face in the end is a world we live with. Everyone has his own imagination for such a world, and because of different living conditions and value choices, a corresponding lifestyle should be derived. The so-called “cognitive warfare” is to constantly subvert your original cognition, and then shape a different feeling in your mind to create social panic and chaos and antagonistic hatred between ethnic groups. This approach can be seen in the Second World War, the Korean War and the protest movement in Hong Kong in recent years. Taiwan has always been attacked by this invisible war, but apart from the real cyber army, most people do not regard these states as a kind of war, and more of the kind of networks that think they are smarter than everyone else. Lu Suanmin danced with the wind over there. For human society, this is a major crisis.

In short, we are all independent individuals. It is easy to sway when the wind blows. It is really not easy to hold on. The social microcosm of “One Life on the Same Island” is a frightening but reassuring narrative of how humans find each other in this increasingly multimedia landscape. We use the most tenacious mood to be together, alone together, and protect ourselves. It is also the main way to protect the people you want to protect and maintain the positive energy of human society with technology. At the moment of the epidemic, if everyone can take care of the public from the bottom up, take care of the public by themselves, and do their part of the epidemic prevention responsibility, then that is the ideal epidemic prevention state.


※ 일본어 번역 원고는 추후 등록될 예정입니다.

댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글수정
0 / 400
댓글 1
0 / 400
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.
최신순 추천순 이 기사에 달린 댓글 1
똥네 똥개들 짖는것도 기사화 해라 2021-07-13 11:20:57
패스다!
39.***.***.2