[평화예술칼럼 Peace Art Column] (78) 우다퀀

제주도는 평화의 섬입니다. 항쟁과 학살의 역사를 가지고 있기에 평화를 염원하는 마음은 더욱 간절할 수 밖에 없습니다. 제주4.3이 그렇듯이 비극적 전쟁을 겪은 오키나와, 2.28 이래 40년간 독재체제를 겪어온 타이완도, 우산혁명으로 알려진 홍콩도 예술을 통해 평화를 갈구하는 ‘평화예술’이 역사와 함께 현실 속에 자리 잡고 있습니다. 이들 네 지역 예술가들이 연대해 평화예술운동을 벌이고 있습니다. 이들의 평화예술운동에 대한 창작과 비평, 이론과 실천의 공진화(共進化)도 매우 중요합니다. 독립언론 [제주의소리]가 네 나라 예술가들의 활동을 ‘평화예술칼럼(Peace Art Column)’을 통해 매주 소개합니다. 필자 국적에 따른 언어가 제각각 달라 영어 일어 중국어 번역 원고도 함께 게재합니다. [편집자 글]
《시대혁명》전영해보. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
《시대혁명》전영해보. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리

2월 23일 홍콩의 우이차오 감독 작품 《시대혁명》이 비가오는 가운데 타이페이에서 프리미어 상영되면서 일주일치 좌석이 매진됐다. 상영 후에는 박수가 그치지 않았고, 관객은 뜨거운 눈물을 흘렸다.

지난해 《시대혁명》이 제58회 금마상(Golden Horse Awards) 최우수 다큐멘터리상을 받았을 때, 관객들은 기립박수로 이 작품을 찬양했다. 키위 차우 감독은 수상 인사에서 이렇게 말했다.

“대만에 감사드립니다. 금마상에 감사드립니다. 저는 영화 마지막에 있는 크레딧에 홍콩인이라고 넣었어요. 이 작품이 양심과 정의감을 갖고 홍콩을 위해 눈물을 흘린 모든 홍콩인들의 것이었으면 합니다.”

금마상 최우수 다큐멘터리상을 획득한《시대혁명》의 키위 차우 감독. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
금마상 최우수 다큐멘터리상을 획득한《시대혁명》의 키위 차우 감독. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리

“특히 이 영화에서 인터뷰하고 촬영한 모든 사람에게 감사하고 싶습니다. 그 중 한 명은 16살 중학생입니다. 그는 용감한 전사였습니다. 홍콩 이공대학에 며칠 갇혀 있을 때 저는 그를 줄곧 따라다녔습니다. 나중에 학교로 돌아왔을 때 그는 이미 많은 사람들에게 알려져서 전전긍긍하며 교실에 들어갔지만 모든 반과 선생님들이 그를 껴안았고 교실 안은 눈물과 울음소리로 가득했습니다. 영화에 이 장면을 넣고 싶었지만, 그럴 수가 없었어요. 하지만 저는 《시대혁명》이 이 포용 같은 것이었으면 합니다. 영화를 만드는 동안 저는 여러 번 울었고, 여러 번 이 작품으로 제 자신을 위로하고 분노와 증오를 발산하며 공포와 트라우마를 마주했습니다.”

“저처럼 아직 홍콩에 남아 있는 여러분, 해외에 망명해 있는, 그리고 옥중에 있는 친구들, 비록 당신들이 이 작품을 볼 기회가 없더라도 다만 이 영화가 존재하는 것이 잠시나마 위안과 포옹을 당신들에게 줄 수 있도록 하늘에 계신 아버지께 기도합니다. 감사합니다.”

이 작품은 2021년 칸 국제영화제와 미국, 캐나다에서 프레스용으로 특별 상영되었다. 홍콩이나 중국에서는 정치적인 문제로 일반 상영을 할 수 없지만 대만은 세계 최초로 상업영화관에서 개봉했다. 다른 나라에서도 기회가 된다면 꼭 봤으면 한다. 

배급팀은 홍콩에 체류 중인 키위 감독을 대신해 대만 관중들에게 감사의 뜻을 전했다. 그는 대만에서 25일부터 일반 공개되는 것이 대만에 있는 홍콩인들의 마음을 달랠 것이라고 기대하고 있다고 한다.

《시대혁명》조직도 지도자도 없는 운동을 기록하다. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
《시대혁명》조직도 지도자도 없는 운동을 기록하다. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리

도망범 조례나 중국 국가안전법 등 일련의 법안의 추진이 파문을 일으켜 홍콩의 “애플 데일리”나 “포지션 뉴스” 등 홍콩의 미디어가 잇달아 영업정지를 피할 수 없게 되는 등, 근년의 홍콩 사회의 전개는, 많은 대만인이나 민주와 자유의 가치를 믿는 온 세상의 사람들의 관심의 초점이 되고 있다. 외부에 있는 우리는 어떻게 하면 지켜보고 목소리를 들을 수 있을까.

금마상의 심사위원은 이렇게 말했다. “매우 어려운 추적조사와 인터뷰 방법으로 저항운동 이야기를 기록할 뿐만 아니라 관계자의 목소리를 깊은 곳에서 끌어내어 인간이라는 감점과 가치를 부각하고 있으며, 이 작품은 홍콩의 저항의 기록에 머무르지 않고 변화를 추구하는 홍콩인의 행쟁운동의 기록으로써 평가받는다” 이렇듯 《시대혁명》은 다큐멘터리의 기법과 예술적 언어를 가지고서 홍콩 사회에 참여하여, 사람들의 마음의 소리에 귀를 기울이는 시야와 경로를 제공한다. 하지만 안타깝게도 키위 감독을 제외하고는 이 영화의 제작진을 지키기 위해 모두 익명으로(홍콩인 작품이라고만 표시), 취재 대상자도 복면이었는데 현재까지 연락이 되지 않는 사람도 있다고 한다.

홍콩과 대만은 지리적 거리는 물론 국민이 과거 혹은 현재 직면하는 경이로운 점에서도 결코 먼 곳이 아니다. 계엄체제를 거치면서 정당과 언론의 압박에 직면해 수십 년간의 백색테러를 겪어온 대만은 과거의 역사적 경험에 비춰 홍콩 사회의 곤경 실태에 공감하기 쉬운 처지에 있다.

《시대혁명》영화의 스틸사진. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
《시대혁명》영화의 스틸사진. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
《시대혁명》 사자산 위의 사인 「FREE HK」. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
《시대혁명》 사자산 위의 사인 「FREE HK」. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리

《시대혁명》 시사회장 앞은 기다리고 있던 초대객들로 붐볐다. 어떤 사람은 캐노피 밑에 들어갔고, 혼잡을 싫어하는 사람은 우산을 쓰고 밖에 나와 느긋하게 기다렸다. 물에 젖고, 우산꽃이 피고, 군중이 집합이산하며, 시공은 다르지만 《시대혁명》타이베이 개봉 장면은 공교롭게도 이 다큐멘터리의 초점이 된 거리투쟁 장면을 방불케 했다. 다만 당시 홍콩 시위대 상당수는 비를 피하기 위해서가 아니라 방수와 최루가스, 홍콩 경찰로부터 몸을 보호하기 위해 우산을 쓰고 있었던 것이다.

《시대혁명》은 2019년 홍콩에서의 반중 운동에 초점을 맞춰 도망범 조례 개정과 홍콩 국가안전법 발효를 반대하는 투쟁을 기록한 영화다. 2시간 반짜리 장편 다큐멘터리가 끝나자 ‘홍콩 해방!, 시대의 혁명이다!’라는 구호를 외치는 관객도 있었다. 시사회장 500여 명의 객석에서 박수가 1분 동안이나 울려 퍼졌다. 상영 내내 간간이 오열과 흐느낌이 흘러나왔다. 상영 후 자리에 있던 대만 다큐멘터리 영화와 예술인들이 독일 방송사와 인터뷰를 갖고 《시대혁명》과 홍콩에 대한 견해를 밝혔다. 시대혁명은 분명 관객의 가슴에 강하게 와 닿는 다큐멘터리다. 전체주의적인 홍콩 정부에 익숙하지 않은 사람이 통곡하기도 했다. 인구 700만 명의 도시에서 200만 명이 넘는 시민이 들고일어났는데 홍콩 정부는 왜 이렇게 무감각한가.

홍콩 정부는 도망범 조례 반대 운동 구호 중 하나인 ‘홍콩 광복, 시대혁명’이 홍콩 독립을 뜻하며 홍콩 국가안전법에 위배된다며 금지어로 지정했다. 심지어 페이스북에 올라온 영화 뮤직비디오까지 지워져 악의적으로 고발이 이뤄져 강대국이 배후에 감춘 유리 같은 마음을 드러냈다.

장아저씨와 아이들을 지키는 노인들. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리
장아저씨와 아이들을 지키는 노인들. 제공=시대혁명단. ⓒ제주의소리

역사와 집단의 목격자

도망범 조례 반대운동이 시작된 지 약 3년, 《시대혁명》은 1997년 홍콩이 중국에 반환된 이래 2014년 우산운동에 이르기까지 홍콩의 투쟁 기억을 대만인에게 다시금 일깨워줄 뿐 아니라 홍콩인의 언론자유를 빼앗겨 과거의 동양의 진주가 이제 잘 알 수 없는 도시가 됐음을 보여준다. 이 다큐멘터리 영화는 풍부한 영상 소재를 구성해 관객들에게 사건 당시의 맥락을 보다 분명하게 이해시키는 데 성공했다. 예를 들어 작품에 최전방에 있는 어린이를 지키기 위해 70대인데도 거리에 나서기로 작정한 농민 장 아저씨와 11, 12세 때부터 투쟁에 참가한 청년 곰돌이들이 등장한다. 이 영화에서는 그때까지 몰랐던 형제자매가 서로 의지하며 가족이 되는, 분투하는 서민 캐릭터가 그려진다. 전체주의 정부는 경찰권과 불필요한 무력으로 시민을 박해했다. 《시대혁명》은 폭력에 맞서 단결하고 투쟁해온 전 세대 홍콩인들의 영웅적 기록이다.

《시대혁명》 홍콩의 미완의 운명 (시대혁명단대 제공)
《시대혁명》 홍콩의 미완의 운명 (시대혁명단대 제공)

“시대가 우리를 선택하는 것이 아니라 우리가 시대의 변혁을 선택하는 것이다.” 이 말은 내 가슴을 강하게 때렸다. 여기서 홍콩인에 대한 깊은 경의를 표한다.

우다퀀(吳達坤, WU Darkeun)

타이페이국립미술대학을 졸업한 후 타이페이예술대학 '관두미술관' 큐레이터, 대안공간 'VT ARTSALON' 디렉터, '타이페이국제예술촌' 디렉터 등을 역임했습니다. 현재 타이페이 소재 복합문화공간 'C-LAB(Taiwan Contemporary Culture Lab)' 수석큐레이터로 일하고 있습니다.


《時代革命》,一部屬於香港人的電影  

吳達坤
 
香港導演周冠威的《時代革命》,這週三(2月23日)在陰雨綿綿中於台北首映,才短短一週每場幾乎都是滿座。影片播映完畢,掌聲不段,全場觀眾熱淚盈眶。

當去年第58屆金馬獎將最佳紀錄片獎頒發給《時代革命》,全場站立鼓掌。導演周冠威人在香港以影片發表得獎感言:「謝謝台灣,謝謝金馬獎,
影片最後的credits我寫了『香港人』出品,我很希望這個作品屬於每一個有良知、有公義,為香港流過眼淚的香港人。

我特別要感謝每位在電影裡接受我訪問、拍攝的人,其中一個是16歲的中學生,他是一個勇武手足,我跟他一起在理工大學被困好幾天,之後他回到學校,他的身分已經被很多人知道,他戰戰兢兢走進教室,他很害怕,但他進到教室之後,每個同學、老師都擁抱他,整間教室都是眼淚,整間教室都是哭泣聲。我很想將這個畫面放在《時代革命》裡,但我不能,但我希望《時代革命》就像這一份擁抱。我製作這部電影的過程中,我哭過很多次,好幾次都靠這部電影去自我安慰,宣洩我的憤怒、仇恨,去面對我的恐懼和創傷。

仍然留在香港的,包括我,很多流亡海外的,或者現在在監獄裡面的朋友,縱使你們沒有機會看到,但我很希望,我祈求天父,單單是這部電影的存在,都可以給予一份安慰,一份擁抱,多謝。」

2021年在坎城影展採取特別放映的場次邀請媒體觀賞,在美國及加拿大舉行舉行放映會。全球只有台灣公開上映院線的紀錄片。如果您的國家有機會能看到,請千萬別錯過!

以2019年以降香港群眾運動為背景,榮獲第58屆金馬獎最佳紀錄片、入選坎城影展特別放映單元,《Revolution of Our Times 時代革命》今天(2/25)在臺灣上映。涉及政治議題,《時代革命》目前無法在香港、中國境內公開放映;而臺灣,則是全球第一個以商業院線形式上映此片的國家。

當《逃犯條例》、《中國國安法》等一系列法案推行所激起的漣漪,香港的《蘋果日報》、《立場新聞》等一家家媒體陸續被迫停止營運等,香港近年來的社會發展,一直是許多臺灣人,也是世界各國相信民主自由價值的人們,所關注的焦點。外頭的我們,該如何看見香港、聽見香港?

如同金馬獎評審團表示:「以難度極高的跟拍與訪問形式,既保有抗爭運動的敘事,更深刻了參與人物的聲音,凸顯出『人』的視角與價值,不僅是香港的抗爭紀錄,更是香港人尋求改變的革命記事」,《時代革命》用紀實的手法、藝術的語言,為我們提供了另一進入香港社會、傾聽群眾心聲的觀看視野與路徑。然而,令人遺憾的是,除了導演周冠威的現身外,這部電影的製作人員需要匿名、受訪者可能得蒙面,更有部分片中受訪者,至今已失去聯絡。

不論是地理距離,還是人民曾經或現在所面臨的威脅,香港和臺灣,未曾遙遠。曾歷經戒嚴體制、曾面臨黨禁與報禁、曾被長達數十年的白色恐怖籠罩,臺灣更能從過去歷史經驗中獲得共鳴,深刻體會香港社會所面對的現實困境。

《時代革命》首映廳前仍擠滿等著入場觀影《時代革命》的受邀觀眾。有些躲入遮雨棚下;不想人擠人的就撐起傘往外走,在一旁慢慢等待。如水潮濕、雨傘遍地開花、群眾的聚與散——儘管時空境遇大不相同,《時代革命》台北首映現場的畫面,巧合地讓人想起這部紀錄片聚焦的那些街頭抗爭場面。只是那時,香港示威者在街頭撐傘多半不是為了擋雨,而是為了抵禦水砲、催淚瓦斯,還有香港警察。

《時代革命》以2019年香港「反送中」運動為核心,記錄從反對《逃犯條例》修訂到《香港國安法》生效的抗爭始末。由於題材敏感,該片在香港院線上映的機會渺茫。為了保護製作團隊,全片也只有導演「周冠威」的名字公開露出,其餘全部匿名,並標示這是一部屬於「香港人的作品」。「台灣是全世界目前唯一一個能夠正式商業播映在電影院的自由土地。」發行團隊表示。同時,也代替目前人在香港的周冠威轉達他對台灣觀眾的謝意。周冠威說,他希望該片25日在台正式上映後「能提供在台港人一個慰藉。」

在長達約兩個半小時的紀錄片播畢後,有觀眾大喊反送中標語的「光復香港,時代革命!」掌聲隨即在坐滿約500人的首映廳內響起,近一分鐘才散去。觀影過程中,亦不時有觀眾啜泣哽咽。映後,德國之聲特別訪問同場的多位台灣紀錄片及藝術工作者,談他們對《時代革命》與香港的看法。《時代革命》顯然是一部能強烈觸動觀眾情緒的紀錄片。甚至有對極權港府不熟悉的民眾在映後在場痛哭落淚。當一個700萬人口的城市,有超過200萬市民站出來抗爭之時,港府為何能如此麻木不仁?

香港政府認為,反送中運動口號之一「光復香港、時代革命」含有「港獨」之意,違反《港區國安法》,被列為禁語。甚至這部片在臉書上的宣傳影片被消失、惡意檢舉,反應出背後強國的玻璃心。

歷史與集體見證

距離反送中運動爆發已過去近3年,《時代革命》不只再度喚起了台灣人對香港抗爭的記憶,從1997香港回歸到中國開始,到2014年的「雨傘運動」(Umbrella Movement),香港人的言論自由不斷被剝奪限縮,過去的東方之珠成為不再熟悉的城市。這部紀錄片電影也很好地整理了豐富的影像素材,也能讓觀眾「更清楚理解(當年)事件的脈絡」。像是紀錄片裡像是已經70多歲仍堅定走上街頭、想保護前線孩子的農夫「陳伯」,還有年僅11、12歲就參與抗爭的「熊仔」,片中因為抗爭讓原先不認識的「手足」成為家人,相互扶持照顧,這些都是市井小民的抗爭人物。極權政府以警察權、不對等的武力迫害市民。《時代革命》紀錄整個世代的香港人,集體抗暴的英勇事蹟。

這句話狠狠地打中我的胸口,在此向香港人深深致敬。「不是時代選中了我們,是我們選擇改變時代。」

Revolution of Our Times - Official Trailer 《時代革命》預告片

01. 《時代革命》電影海報(時代革命團隊提供)
02. 香港導演周冠威憑記錄2019年反送中運動的《時代革命》獲得金馬獎最佳紀錄片。
03.《時代革命》記錄這場沒有大台,沒有領袖的運動。(時代革命團隊提供)
04.《時代革命》電影劇照。(時代革命團隊提供)
05.《時代革命》獅子山上的標誌FREE HK。(時代革命團隊提供)
06.《時代革命》陳伯與守護孩子的長者們。(時代革命團隊提供)
07《時代革命》尚未結束的香港命運。(時代革命團隊提供)


香港人のための香港人による映画『時代革命』 

ウー・ダクゥン
 
2月23日、香港のキゥイ・チョウ監督作品「時代革命」が雨模様の台北でプレミア上映され、一週間分の席は完売した。上映後は拍手が止まず、観客は熱い涙を流した。
  
昨年「時代革命」が第58回金馬奨最優秀ドキュメンタリー賞を受けた時、観客はスタンディングオベーションでこの作品を称えた。キゥイ監督は受賞のあいさつで次のように述べた。

「ありがとう台湾、ありがとう金馬奨。私は映画の最後にあるクレジットに『香港人』と入れました。この作品が、良心と正義感を持って香港のために涙を流してきたすべての香港人のものであってほしいと願っています。」

「特にこの映画でインタビューし、撮影したすべての人に感謝したい。その中の一人は、16歳の中学生です。彼は勇敢な戦士でした。香港理工大学で数日間閉じ込められた時、私は彼につきっきりでした。後に学校に戻った時には彼はすでに多くの人に知られていて、戦々恐々と教室に入りましたが、クラスメート全員と先生が彼を抱擁し、教室中が涙と泣き声に溢れたのです。映画にこの場面を入れたかったけれども、できませんでした。でも私は「時代革命」が、この抱擁のようなものであってほしいと願います。映画を製作中に私は何度も泣き、何度もこの作品で自分自身を慰め、怒りと憎悪を発散し、恐怖やトラウマと向き合いました。」

「私のようにまだ香港に残っているみなさん、海外に亡命している、そして獄中にいる友人のみなさん、たとえあなたたちがこの作品を観る機会がなくても、ただこの映画が存在することがわずかでも慰めと抱擁をあなたたちに与えることができるよう、天にまします父に祈ります。ありがとうございました。」

この作品は2021年にカンヌ国際映画祭とアメリカ、カナダでプレス向けに特別上映された。香港や中国では政治的な問題があって一般上映できないが、台湾は世界で初めて商業映画館での公開を実現した。あなたの国で機会があれば必見である!   
配給チームは、香港に滞在中のキゥイ監督に代わって台湾の観客に感謝の意を伝えた。監督は、台湾で25日から一般公開されることが「台湾にいる香港の人々の心を癒す」と期待しているという。
 
逃亡犯条例や中国国家安全法など一連の法案の推進が波紋を広げ、香港のアップル・デイリーや立場新聞など香港のメディアが続々と営業停止を余儀なくされるなど、近年の香港社会の展開は、多くの台湾人や民主と自由の価値を信じる世界中の人々の関心の焦点となっている。外部の私たちは、どうすれば見守り、声を聞くことができるだろう。

金馬獎の審査員も「非常に困難な追跡調査とインタビューの方法によって抵抗運動の物語を記録するだけでなく、関係者の声を深いところから引き出し、『人間』という视点と価値を浮き彫りにしており、本作は香港の抵抗の記録にとどまらず、変化を求める香港人の革命的な史記として評価される」と述べたように、「時代革命」はドキュメンタリーの手法と芸術的言語をもって、香港社会に参入し、人々の心の声に耳を傾ける視野と経路を提供してくれる。しかし残念なことに、キゥイ監督を除いては、この映画の制作スタッフを守るために全員が匿名で(「香港人の作品」とだけ表示された)、取材対象者も覆面だったのだが、現在までに連絡がとれなくなった人もいるという。

香港と台湾は、地理的距離はもちろんのこと、国民がかつて、あるいは現在直面する驚異の点でも、決して遠い存在ではない。戒厳体制を経て、政党や報道機関の禁圧に直面し、数十年にわたる白色テロの下にあった台湾は、過去の歴史的経験から香港社会の苦境の実態に共感しやすい立場にある。

「時代革命」試写会場前は待ち構えた招待客で混雑していた。ある人はキャノピーの下に入り、混雑を嫌う人は傘をさして外に出てゆったりと待っていた。水に濡れ、傘の花が咲き、群衆が集合離散し、時空は違えども、「時代革命」台北封切の場面は、偶然にもこのドキュメンタリーの焦点となった街頭闘争の場面を彷彿とさせた。ただ、当時の香港のデモ参加者の多くは、雨をしのぐためでなく放水や催涙ガス、香港警察から身を守るために傘をさしていたのだ。

「時代革命」は、2019年の香港での「反中」運動にフォーカスし、逃亡犯条例改正と香港国家安全法発効に反対する闘いを記録した映画だ。2時間半の長編ドキュメンタリーが終わると、「香港解放!時代の革命だ!」というスローガンを叫ぶ観客もいた。試写会場の500人の客席から拍手が一分間も鳴り響いた。上映中は時折、嗚咽やむせび泣く声が聞こえてきた。上映後、その場にいた台湾のドキュメンタリー映画やアート関係者がドイツの放送局にインタビューされ、「時代革命」や香港について見解を述べた。「時代革命」は明らかに観客の心に強く訴えるドキュメンタリーだ。全体主義的な香港政府に慣れていない人が号泣する場面もあった。人口700万人の都市で200万人以上の市民が立ち上がったというのに、香港政府はなぜこうまでも無感覚なのか。

香港政府は、逃亡犯条例反対運動のスローガンの一つである「香港光復、時代革命」が「香港独立」を意味し、香港国家安全法に反するとして禁止語に指定した。甚だしくはフェイスブックにアップされた映画プロモーションビデオまで消され、悪意ある告発がなされ、強国が背後に隠しているガラスのような心を示した。

歴史と集団の目撃者

逃亡犯条例反対運動が始まってから約3年、「時代革命」は、1997年に香港が中国に返還されて以来、2014年の「雨傘運動」に至るまでの香港の闘争の記憶を台湾人に再度呼びさますだけでなく、香港人の言論の自由が奪われ続け、かつての「東洋の真珠」がもはやよく知ることのできない都市となったことを思わせる。このドキュメンタリー映画は、豊富な映像素材を構成し、観客に「事件の当時の脈絡をより明確に理解させる」ことに成功している。例えば作品に、最前線にいる子供を守るため、70代だというのに街頭に立つことを決意した農民のチャンおじさんや、11、2歳の時から闘争に参加している青年「熊ちゃん」が登場する。この映画では、それまで知らなかった「兄弟姉妹」が互いに支え合って家族となっていく、奮闘する庶民のキャラクターが描かれる。全体主義の政府は、警察権と不必要な武力で市民を迫害した。「時代革命」は、暴力に立ち向かって団結して闘ってきた全世代の香港人の英雄的な記録である。

ある言葉が私の胸を強く打ち、ここで香港人への深い敬意を記す。
「時代が我々を選ぶのではなく、我々が時代の変革を選ぶのだ」

01. 《時代革命》電影海報(時代革命団提供)
02. 金馬獎最優秀ドキュメンタリー賞を獲得した《時代革命》
03.《時代革命》組織も指導者もない運動を記録する(時代革命団提供)
04.《時代革命》映画のスチール写真。(時代革命団提供)
05.《時代革命》獅子山上のサイン「FREE HK」(時代革命団提供)
06.《時代革命》チャンおじさんと子供たちを見守るお年寄りたち(時代革命団提供)
07《時代革命》香港の未完の運命 (時代革命団隊提供)


"Revolution of Our Times", a film belonging to Hongkongers A Film by Hongkongers

WU Darkuen

Hong Kong director Kiwi Chow's "Revolution of Our Times" premiered in Taipei this Wednesday (February 23) amid the rainy weather, and almost every show was sold out in just one week. When the film ended, there was applause, and the audience burst into tears.

When the 58th Golden Horse Awards last year awarded the Best Documentary Award to "Revolution of Our Times", the audience stood and applauded. Director Kiwi Chow delivered the award-winning speech in Hong Kong with the film: "Thank you Taiwan, thank you for the Golden Horse Awards, I wrote "Hong Kong People" for the final credits of the film, I hope this work belongs to everyone with conscience, justice, and flow for Hong Kong Hong Kong people who have cried.

“I especially want to thank everyone I interviewed and filmed in the film, one of them is a 16-year-old middle school student, he is a brave sibling, I was stuck with him at Polytechnic University for several days, after which he returned to school, His identity has been known to many people. He trembled and walked into the classroom, he was very scared, but after he entered the classroom, every classmate and teacher hugged him, the whole classroom was full of tears, and the whole classroom was full of crying. I would love to put this picture in "The Revolution of the Times", but I can't, but I hope "The Revolution of the Times" is like this hug. While I was making this film, I cried many times and used it several times to comfort myself, to vent my anger, my hatred, to face my fears and traumas.

Those who are still in Hong Kong, including me, many of my friends who are in exile abroad, or are now in prison, even if you don't have the chance to see it, but I very much hope, I pray to Heavenly Father, the existence of this movie alone can give A comfort, a hug, thank you. "

In 2021, the media will be invited to watch a special screening at the Cannes Film Festival, and screenings will be held in the United States and Canada. Only Taiwan has theatrically released documentaries in the world. If you have the opportunity to see it in your country, please don't miss it!

Based on the mass movement in Hong Kong since 2019, it won the Best Documentary at the 58th Golden Horse Awards and was selected for the special screening section of the Cannes Film Festival. "Revolution of Our Times" was released in Taiwan today (2/25). Involving political issues, "Revolution of Our Times" cannot currently be publicly screened in Hong Kong and China; and Taiwan is the first country in the world to release the film in the form of commercial theaters.

When the "Fugitive Offenders Ordinance", China’s " National Security Law" and other bills caused ripples, Hong Kong's "Apple Daily", "Position News" and other media were forced to stop operating, etc., Hong Kong's social development in recent years , has been the focus of attention of many Taiwanese and people around the world who believe in the value of democracy and freedom. Outside, how should we see and hear Hong Kong?

As the Golden Horse Awards jury said: "The extremely difficult form of follow-up and interviews not only preserves the narrative of the protest movement, but also deepens the voices of the participants, highlighting the perspective and value of 'people', which is not only a record of Hong Kong's protests It is also a revolutionary account of Hong Kong people seeking to change." "Revolution of Our Times" uses documentary techniques and artistic language to provide us with another viewing perspective and path to enter Hong Kong society and listen to the voices of the masses. However, it is regrettable that, apart from the appearance of director Kiwi Chow, the film's production staff need to remain anonymous, the interviewees may be masked, and some interviewees in the film have lost contact with them so far.

Hong Kong and Taiwan are never far from each other in terms of geographic distance or the threats that the people were or are facing. Having gone through the martial law system, faced party ban and newspaper ban, and was shrouded in white terror for decades, Taiwan can gain resonance from its past historical experience and deeply understand the real dilemma facing Hong Kong society.

The premiere hall of "Revolution of Our Times" was still crowded with invited audiences waiting to enter the theater to watch "Revolution of the Times". Some hid under the canopy; those who didn’t want to be crowded, held up their umbrellas and walked out, waiting slowly beside them. The water is wet, the umbrellas are blooming everywhere, the masses gather and disperse—despite the vastly different time and space conditions, the scenes at the Taipei premiere of "Revolution of Our Times" are coincidentally reminiscent of the street protests that the documentary focuses on. It's just that at that time, most of the Hong Kong protesters held umbrellas on the streets not to keep out the rain, but to defend against water cannons, tear gas, and the Hong Kong police.

"Revolution of Our Times" centers on the "Reverse Extradition China" movement in Hong Kong in 2019, and records the entire struggle from the revision of the Fugitive Offenders Ordinance to the entry into force of the Hong Kong National Security Law. Due to the sensitive subject matter, the chances of the film being released in Hong Kong theaters are slim. In order to protect the production team, only the name of the director "Chou Guanwei" is publicly revealed in the whole film, and the rest are all anonymous, and it is marked as a "Hong Kong people's work". The 58th Golden Horse Awards, Best Documentary "Revolution of the Times" Director Zhou Guanwei delivered a video speech.

"Taiwan is the only free land in the world that can be officially commercialized in cinemas," said the distribution team. At the same time, instead of Kiwi Chow, who is currently in Hong Kong, he conveyed his gratitude to the Taiwanese audience. Kiwi Chow said that he hoped that after the film was officially released in Taiwan on the 25th, "it can provide comfort to people in Taiwan and Hong Kong."

After the two-and-a-half-hour-long documentary was broadcast, some audience members shouted the anti-extradition slogan "Recover Hong Kong, the revolution of our times!" The applause immediately sounded in the premiere hall, which was filled with about 500 people, and it took nearly a minute. go away. During the viewing process, the audience sobbed and sobbed from time to time. After the screening, Deutsche Welle specially interviewed a number of Taiwanese documentarians and art workers who were present at the show, to talk about their views on "The Revolution of the Times" and Hong Kong. "The Revolution of the Times" is obviously a documentary that can strongly touch the emotions of the audience. There were even people who were unfamiliar with the totalitarian Hong Kong government and wept bitterly after the screening. When more than 2 million citizens in a city with a population of 7 million stand up to protest, why can the Hong Kong government be so insensitive?

The Hong Kong government believes that one of the slogans of the anti-extradition movement, "Recover Hong Kong, Revolution of the Times" contains the meaning of "Hong Kong independence" and violates the "Hong Kong National Security Law", and is banned. Even the promotional video of this film on Facebook was disappeared and maliciously reported, reflecting the glass heart of the powerful country behind it.

 
History and Collective Witness

It has been nearly three years since the outbreak of the Anti-Extradition Movement. "Revolution of Our Times" has not only revived Taiwanese's memory of Hong Kong's struggle, from the return of Hong Kong to China in 1997, to the Umbrella Movement in 2014, Hong Kong people's The freedom of speech is constantly being deprived and restricted, and the Pearl of the Orient of the past has become a city that is no longer familiar. This documentary film also organizes a wealth of video materials well, and also allows the audience to "more clearly understand the context of events (in that year)." For example, in the documentary, there is a farmer " Uncle Chen “ who is in his 70s and still takes to the streets and wants to protect  childrens on the front line, and "Bear" who participated in the struggle at the age of 11 or 12. The "siblings" who don't know each other become family members and support each other. The totalitarian government persecutes citizens with police power and unequal force. "Revolution of the Times" records the heroic deeds of a whole generation of Hong Kong people in collective resistance to violence.

“It was not the times that chose us, but we chose to change the times.”  This sentence hit me hard in the chest, and I would like to send my tribute to the Hongkongers.

Revolution of Our Times - Official Trailer 《時代革命》預告片

01. "Revolution of Our Times" movie poster (provided by the Revolution of Our Times team)

02. Hong Kong director Zhou Guanwei won the Golden Horse Award for Best Documentary for "Revolution of Our Times", which recorded the anti-extradition movement in 2019.

03. "Revolution of Our Times" records this movement without a big stage and without a leader. (Provided by Revolution of Our Times  Team)

04. Stills from the movie "Revolution of Our Times". (Provided by Revolution of Our Times Team)

05. The sign FREE HK on the Lion Rock . (Provided by Revolution of Our Times Team)

06. "Revolution of Our Times" Uncle Chen and the elders who guard their children. (Provided by Times Revolution Team)

07 The fate of Hong Kong that has not yet ended in "Revolution of Our Times". (Provided by Revolution of Our Times Team)

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